Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR NV 481A/1 - Mobilitate urbană municipii-reședință de județ

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Programul Regional NORD-VEST 2021-2027

Ghid - Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice (Mobilitate urbană)

Apel: PRNV/2023/481A/1

 

Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectiv de Politică 2:O Europă mai verde, Prioritatea 4 O regiune cu mobilitate urbană multimodală durabilă, Obiectiv Specific 2.8: Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, Acțiunea A: Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice (Mobilitate urbană), Apel: PRNV/2023/481A/1 în cadrul Programului Regional Nord-Vest (PR NV).

PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.

Prin Obiectivul specific OS 2.8/b(viii) din PR NV sunt sprijinite acele proiecte care dovedesc că au un impact pozitiv direct utilizării crescute a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice, precum și asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), generate de transportul rutier motorizat de la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ şi al zonelor urbane funcţionale (în continuare ZUF) ale acestora. Apel de proiecte se adresează municipiilor reşedinţă de judeţ, cu zonele urbane funcționale aferente, din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest a României, stabilită în Anexa la Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România.

Prin activităţile/măsurile sprijinite în cadrul apelului de proiecte nr. PR NV/P4/481A/2023, se va urmări în principal îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători şi a timpilor săi de parcurs, accesibilităţii, transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme, precum şi a transferului către modurile nemotorizate de transport.

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest (Regiunea N-V) Cluj-Napoca, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR NV (AM PR NV)  www.regionordvest.ro

Condiții de eligibilitate

Solicitanți eligibili sunt:

A. Unitățile administrativ-teritoriale (UAT), respectiv:

  • Municipiu reședință de județ;

B. Parteneriate între:

  • UAT Municipiu reședință de județ și UAT Comună(e) din componenţa Zonelor Urbane Funcţionale (ZUF) aferente Municipiilor reşedinţă de judeţ, limitrofe acestora.

În cazul parteneriatelor se vor respecta următoarele condiții:

  • în mod obligatoriu liderul de parteneriat va fi UAT Municipiu reședință de județ;
  • valoarea eligibilă însumată a cheltuielilor de la cap. 1, cap. 2, cap. 4 şi linia 5.1.1 realizate pe teritoriul liderului de parteneriat trebuie să fie în procent de minim 80% raportat la valoarea eligibilă însumată a cap. 1, cap. 2, cap. 4 şi linia 5.1.1 din devizul general al proiectului (se va anexa un deviz general al intervențiilor realizate);

NOTĂ! Procentul de minimum 80% se menține pe toată perioada de implementare a investiției.

  • proiectul se regăsește în lista proiectelor în cadrul SIDU/PMUD 2021-2027 elaborat de UAT Municipiu reședință de județ;
  • comunele din cadrul ZUF, definite conform Anexei III.13, trebuie să înregistreze pe o perioadă de trei ani înainte de depunerea proiectelor la finanțare o creștere continuă a numărului de locuitori și să facă parte dintr-o zonă urbană funcțională;
  • în scopul constituirii parteneriatelor se încheie un Acord de parteneriat pentru implementarea proiectului - conform modelului orientativ (Anexa III.7 - Acordul de parteneriat); Criteriile de eligibilitate ale solicitantului se aplică tuturor partenerilor;
  • oraşele/municipiile/comunele din zona urbană funcţională a municipiului reşedinţă de judeţ, cu care se încheie parteneriate pentru depunerea şi implementarea în comun a proiectelor din cadrul Priorităţii, trebuie să facă parte din zona de studiu comună a SIDU şi PMUD corespunzătoare respectivului municipiu reședință de județ.

Oraşele/municipiile/comunele din zona urbană funcţională a municipiilor resedinţă de judeţ pot depune individual proiecte și în cadrul apelului adresat acestora din PR 2021-2027.

Toate proiectele/activitățile/sub-activităţile proiectelor depuse în cadrul acestui apel trebuie să se regăsească în lista cu proiectele prioritizate din cadrul Strategiei integrate de dezvoltare urbană pentru perioada 2021-2027, ce cuprinde teritoriul solicitantului de finanţare. De asemenea, proiectele propuse la finanțare (activităţile şi subactivităţile eligibile ale acestora) trebuie să fie justificate în cadrul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă 2021-2027 și să se regăsească în scenariul optim selectat „A face ceva” al PMUD.

Solicitantul va prezenta faptul că la nivelul identificării intervenţiilor în SIDU 2021-2027, s-a ținut cont de inițiativa New European Bauhaus de a pune în practică Pactul Verde European și de a crea locuri de locuit accesibile, durabile și de calitate, prin colaborarea și interoperabilitatea artei și științei culturale, investițiile îmbinând cu success principiile durabilității, esteticii și incluziunii din Noul Bauhaus european, în scopul găsirii de soluții accesibile, incluzive, durabile și atractive la provocările climatice.

De asemenea, proiectele vor contribui și la îndeplinirea obiectivelor Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (SUERD), Aria Prioritară 1B Mobilitate Aeriană-Feroviară-Rutieră, Acțiunea 4: Asigurarea sistemelor de transport metropolitan și a mobilității durabile, Acțiunea 7: Dezvoltarea sistemelor inteligente de trafic prin utilizarea de tehnologii ecologice, în special în regiunile urbane, Acțiunea 8: Creșterea gradului de conștientizare pentru siguranța rutieră și încurajarea schimbului de bune practici.

UAT din componența ZUF aferentă municipiului reşedinţă de judeţ, limitrofe acestuia, vor putea depune proiect doar în baza unui acord de parteneriat încheiat cu UAT Municipiu reședință de județ şi cu respectarea condiţiilor impuse prin prezentul ghid.

Proiectele depuse in cadrul prezentului apel de proiecte intră sub incidența reglementărilor privind Serviciul Economic de Interes General conform Deciziei Comisiei din 20.12.2011 privind aplicarea articolului 106 alineatul (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de stat sub formă de compensații pentru obligația de serviciu public acordate anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredințată prestarea unui serviciu de interes economic general (2012/21/UE) – Decizia SIEG, fără a reprezenta ajutor de stat, fiind îndeplinite criteriile Altmark.

Locul de implementare a proiectului = pe raza administrativ teritorială a solicitantului de finanţare/a autorităţii locale  competentă, din regiunea Nord-Vest.

Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31.12.2029.

Indicatori de rezultat

  • RCR29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate
  • RCR62 - Număr anual de utilizatori ai transportului public nou sau modernizat
  • RCR63 - Număr anual de utilizatori ai liniilor de tramvai și de metrou noi sau modernizate
  • RCR64 - Număr anual de utilizatori ai pistelor ciclabile

Activități eligibile

Tipurile de acțiuni eligibile avute în vedere sunt următoarele:

A. Dezvoltarea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate (mersul cu bicicleta și pe jos)

  • Construirea/modernizarea /extinderea pistelor/traseelor pentru biciclete, inclusiv sisteme de monitorizare a deplasărilor nemotorizate;
  • Construirea /extinderea de zone și trasee pietonale şi semi-pietonale;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de închiriere de biciclete („bike-rental”/„bike-sharing”);

B. Dezvoltarea și optimizarea sistemelor de transport public

B.1 Achiziționarea de mijloace de transport cu zero emisii

  • Achiziționarea/modernizarea de material rulant (tramvaie);
  • Achiziționarea/modernizarea de troleibuze;
  • Achiziționarea de autobuze cu zero emisii (electrice și cu hidrogen);

B.2 Dezvoltarea infrastructurii necesare mijloacelor de transport public cu zero emisii

  • Construirea/modernizarea/extinderea depourilor/autobazelor aferente mijloacelor de transport public cu zero emisii, inclusiv infrastructura tehnică aferentă;
  • Construirea/modernizarea/ stațiilor de transport public cu zero emisii (tramvai, troleibuz, autobuze cu zero emisii), inclusiv a stațiilor intermodale pentru transportul public;
  • Construirea parcărilor de transfer la transportul public cu zero emisii, de tip „park and ride”;
  • Dezvoltarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi, respectiv achiziționarea și instalarea stațiilor de reîncărcare a mijloacelor de transport în comun electrice și pe hidrogen;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de bilete integrate pentru călători („e-bilete” sau „e-ticketing”);

C. Dezvoltarea coridoarelor de mobilitate urbană durabilă

  • Dezvoltarea benzilor prioritare pentru transportul public cu zero emisii;
  • Modernizarea/reabilitarea liniilor de tramvai (acolo unde este cazul);
  • Construirea/modernizarea/extinderea rețelei de troleibuz;
  • Reconfigurarea infrastructurii rutiere prin dezvoltarea benzilor pentru prioritizarea transportului public urban curat de călători, precum și prin dezvoltarea infrastructurii pentru deplasările nemotorizate;
  • Construirea/reabilitarea/modernizarea infrastructurii rutiere utilizate prioritar de transportul public urban curat de călători, în vederea dezvoltării unor trasee dedicate cu prioritate acestuia;

Activităţile de mai sus pot fi însoţite de următoarele măsuri complementare:

  • Accesibilizarea infrastructurii de transport pentru toate categoriile de persoane;
  • Amplasarea de elemente pentru îmbunătățirea siguranței rutiere pentru toate categoriile de participanţi la trafic de ex. amplasare de semnalistică verticală și orizontală, limitatoare de viteză, modernizarea trecerilor de pietoni, creare de facilități pentru persoane cu mobilitate redusă, pentru nevăzatori sau hipoacuzici, instalarea panourilor de informare, a indicatoarelor de orientare etc;
  • Amenajarea/instalarea vegetației de aliniament (aliniamente de arbori şi arbuşti, realizarea de înierbări), a mobilierului urban, a iluminatului public;

D. Dezvoltarea sistemelor de management a mobilității urbane

  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de management al traficului, precum și a altor sisteme de transport inteligente (STI);
  • Aplicații „mobility as a service”.

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară totală este 195.003.167,30 euro (FEDR+BS), din care:

  • 5.752.692,00 euro (FEDR);
  • 29.250.475,30 euro (BS);

Valoarea minimă și maximă eligibilă  

Valoarea totală eligibilă, inclusiv TVA a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

  • Valoarea minimă eligibilă inclusiv TVA 5.000.000 euro;
  • Valoarea maximă eligibilă inclusiv TVA 29.750.000 euro.

Această alocare (FEDR+BS) este detaliată in regiunea de dezvoltare Nord-Vest, pe municipiile reședinţă de judeţ, astfel:

Alocare in euro FEDR BS FEDR+BS
MUNICIPII REȘEDINŢĂ JUDEŢ 165.752.692,00 29.250.475,30 195.003.167,30
Cluj-Napoca 45.788.798 8.080.376,00 53.869.174
Oradea 34.106.768 6.018.841 40.125.609
Baia Mare 25.667.318 4.529.527 30.196.845
Satu Mare 22.784.766 4.020.841 26.805.607
Zalău 17.295.505 3.052.148,30 20.347.653
Bistriţa 20.109.537 3.548.742,00 23.658.279
Cuantumul cofinanțării acordate

Solicitanții de finanțare vor respecta intensitatea maximă admisă conform ratelor de cofinanțare aplicabile cheltuielilor eligibile:

  • Maxim 98% din cheltuielile eligibile ale proiectelor – 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și 13% din Bugetul de Stat (BS);
  • Minim 2% din cheltuielile eligibile ale proiectelor – suportate de beneficiar.

Pentru investiții aferente achizitiei de material rulant si a statiilor de incarcare pentru acesta, rata de cofinanțare este de maxim 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, din care 85% acordată din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), respectiv 15% din Bugetul de Stat (BS).

Trebuie avut in vedere că TVA-ul deductibil este neeligibil, iar cel nedeductibil este eligibil.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

În cazul proiectelor depuse în cadrul prezentului apel de proiecte, costurile directe eligibile reprezintă acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului se reflectă/transpun în obiectivul propus prin proiect. Ele cuprind costurile incluse în capitolele 1, 2, 4, 6 și în subcapitolele 5.1, 5.3, din devizului general așa cum sunt stabilite de HG 907/2016.

Tipuri de cheltuieli eligibile în cadrul apelului conform ANEXA nr.III.2- Cheltuieli eligibile și neeligibile sunt:

I. CHELTUIELI DIRECTE ELIGIBLE

Cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului

1.1 Obţinerea terenului

Cuprinde cheltuielile efectuate pentru: cumpărarea de terenuri (în limita a 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului); exproprieri;  

1.2 Amenajarea terenului

Se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor, exclusiv cele aferente lucrărilor pentru investiția de bază, precum: demolări; demontări; dezafectări; defrişări; colectare, sortare şi transport la depozitele autorizate al deşeurilor rezultate, sistematizări pe verticală; accesuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin; drenaje; epuizmente; lucrări pentru pregătirea amplasamentului; devieri de cursuri de apă; descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare;

1.3 Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea terenului la starea iniţială

Cuprinde cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci; reamenajare spaţii verzi; reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz; lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului.

Cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii

Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii - cuprind cheltuieli pentru: alimentare cu apă; canalizare; agent termic; energie electrică; telecomunicaţii; drumuri de acces; alte utilităţi; inclusiv cheltuielile de racordare realizate în baza contractelor încheiate cu distribuitorii de utilități publice;

Cap. 4 -  Cheltuieli pentru investiţia de bază

4.1. Construcţii şi instalaţii

Includ cheltuieli aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie incluse în următoarele tipuri de acţiuni: A.,B.,C., D.;

4.2. Montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale

Cuprinde cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora; cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie;

4.3. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj  

Cuprinde cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale; cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.

4.4. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport

Se includ cheltuieli precum: achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport, inclusiv tehnologic; Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.

4.5. Dotări

Se includ cheltuieli pentru procurarea de bunuri care intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar:

  • Dotări interioare (instalaţii, echipamente şi dotări pentru asigurarea condiţiilor de climatizare, siguranţă la foc, antiefracţie);                                                                                                                                                     
  • Dotare cu mobilier urban (bănci, coșuri de gunoi, suporturi biciclete etc);                     
  • Dotare cu echipamente aferente sistemelor de supraveghere video etc.

4.6. Active necorporale

Se includ cheltuieli precum achiziţionarea activelor necorporale: drepturi referitoare la  licenţe necesare funcționării echipamentelor sau licenţe în conformitate cu specificul investiţiei.

Cap. 5 - Alte cheltuieli

5.1. Organizare de şantier

5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, cuprinde cheltuieli aferente realizării unor construcţii provizorii sau amenajări în construcţii existente, precum şi cheltuieli de desfiinţare a organizării de şantier;

5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier;

5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute  ( în limita a 10%).                                                                    

Cap. 6 - Cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport

6.1 Cheltuieli pentru infrastructura rutieră, poduri, pasaje utilizate prioritar de transportul public urban de călători

6.2 Cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport public local cu emisii zero

II. CHELTUIELI INDIRECTE ELIGIBLE

 În cazul prezentului apel de proiecte, costurile indirecte eligibile aferente proiectului vor fi rambursate în forma unei rate forfetare de 7% raportat la costurile directe eligibile, conform art 54, lit. (a) sau (b), Regulament 2021/1060.

TVA reprezintă o cheltuială eligibilă în contextul în care este nerecuperabilă în temeiul legislației naționale privind TVA sau pentru proiectele al căror cost total este mai mic de 5 000 000 EUR (inclusiv TVA) la cursul valutar utilizat pentru lansarea apelului de proiecte.  Pentru proiectele al căror cost total este mai mare de 5 000 000 EUR (inclusiv TVA), TVA este eligibil doar în cazul în care nu se recuperează în temeiul legislației naționale.

Cheltuielile neeligibile sunt următoarele:

  1. cheltuielile prevăzute ca fiind neeligibile in Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin fondul european de dezvoltare regională, fondul social european plus, fondul de coeziune și fondul pentru o tranziție justă;
  2. cheltuielile privind costurile de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect (cheltuielile pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiar se vor încadra în buget pe linia bugetară Construcții și instalații (ca si cheltuieli neeligibile));
  3. cheltuielile privind costuri administrative, cheltuielile de personal;                                   
  4. cheltuielile financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  5. contribuția în natură, amortizarea; cheltuielile cu leasingul; cheltuielile privind achiziţia de dotări / echipamente second-hand;
  6. amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată, dobânzi;
  7. cheltuieli care depașesc limitele procentuale prevăzute în ghid;
  8. materialele consumabile, conform reglementărilor contabile (materiale auxiliare, combustibili, piese de schimb, alte materiale consumabile);
  9. cheltuieli cu auditul;
  10. mentenanță/asigurări/alte costuri de întreținere;
  11. TVA aferentă mijloacelor de transport in comun.                                                 

Criterii de evaluare și selecție

Evaluarea și selecția proiectelor depuse în vederea contractării se va realiza în funcție de ordinea de depunere, respectând pragul minim de calitate de 70 de puncte, în limita bugetului alocat respectivului apel.

Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice generată. 

Se va organiza un apel separat pentru verificarea conformității și admisibilității documentelor strategice - Planuri de Mobilitate Urbană (P.M.UD) și Strategii Teritoriale (S.T.).; verificare va fi realizată în cadrul Departamentului Dezvoltare Urbană, din cadrul AM PR NV și se va finaliza cu eliberarea unui aviz de conformitate și admisibilitate.

Grilele de evaluare tehnică și financiară se completează și se generează în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+. Pentru criteriile digitalizate, punctajele sunt stabilite pe baza algoritmului elaborat și sunt alocate automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.

Depunerea proiectelor

Apel de proiecte necompetitiv, cu depunere continuă, cu numărul PR NV/P4/481A/2023.

Abordarea integrată a dezvoltării urbane se adresează separat municipiilor reședință de județ de restul municipiilor și orașelor din regiune și pune accentul pe intervenții integrate pentru promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile (OP2).

Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Ghidul a fost  în consultare publică din data de 01 martie 2023  timp de 10 zile lucrătoare. 

Perioada de depunere a proiectelor este: 7 august 2023 - 7 mai 2024, ora 10:00.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană