Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR NV 481B/1 - Mobilitate urbană - alte municipii

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Programul Regional NORD-VEST 2021-2027

Ghid: Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice (Mobilitate urbană)

Apel: PRNV/2023/481B/1 

Apel este dedicat unităţilor administrativ-teritoriale cu statut de municipii altele decat municipiile-reședință de județ, orase și unităţilor administrativ-teritoriale limitrofe/comune din zonele urbane funcţionale aferente acestora. 

Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectiv de Politică 2: O Europă mai verde, rezilientă, cu emisii reduse de dioxid de carbon, care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investiților verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice și a adaptării la acestea, a prevenirii și gestionării riscurilor, precum și a mobilității urbane durabile  Prioritatea 4: O regiune cu mobilitate urbană multimodală durabilă, Obiectiv Specific 2.8: Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, Acțiunea A: Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice (Mobilitate urbană), Apel: PR NV/P4/481B/2023 în cadrul Programului Regional Nord-Vest (PR NV).

PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.

În cadrul Priorității 4, apelul de proiecte nr. PR NV/P4/481B/2023 vor fi finanțate acele activități sub-activități care, printr-o abordare integrată, vor contribui în mod direct la utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice și la reducerea emisiilor de GES, provenite din transportul rutier motorizat de la nivelul municipiilor altele decat municipiile reşedinţă de judeţ, oraselor şi a ZUF, generat, în principal, de utilizarea extinsă a autoturismelor pentru deplasarea populaţiei în interiorul municipiului/orasului/ZUF, dar şi a autobuzele vechi și poluante utilizate pentru deplasarea navetiștilor care au ca punct de plecare sau destinaţie a deplasărilor municipiile altele decat municipiile  reşedinţă de judeţ sau a orașelor în cauză.

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADR N-V) Cluj-Napoca, România în calitate de Autoritate de Management pentru PR NV (AM PR NV)  www.regionordvest.ro

Condiții de eligibilitate

Solicitanții pot fi:

A. Unitățile administrativ-teritoriale (UAT), respectiv:

  • Municipii altele decât municipii reședință de județ;
  • Orașe;
  • Comune din componenţa Zonelor Urbane Funcționale (ZUF) aferente municipiilor reşedinţă de judeţ, limitrofe acestora.

În acest caz se vor respecta următoarele condiții:

- proiectul se regăsește în lista proiectelor în cadrul SIDU 2021-2027 elaborat de UAT Municipiu reședință de județ;

- o UAT comună poate obține finanțare pentru un singur proiect în cadrul apelului de proiecte;

- comunele din cadrul ZUF, definite conform Anexei III.20, trebuie să înregistreze pe o perioadă de trei ani înainte de depunerea proiectelor la finanțare o creștere continuă a numărului de locuitori (informaţii relevante/extrase de la INS) și să facă parte dintr-o zonă urbană funcțională;

B. Parteneriate între:

  • UAT/Comune din componenţa Zonelor Urbane Funcţionale (ZUF) aferente municipiilor reşedinţă de judeţ, limitrofe acestora și UAT Municipiu reședință de județ.

În cazul parteneriatelor se vor respecta următoarele condiții:

- în mod obligatoriu liderul de parteneriat va fi UAT Comună(e) din componenţa ZUF aferente municipiilor reşedinţă de judeţ, limitrofe acestora definite conform Anexei III.13;

- valoarea eligibilă însumată a cap. 1, cap. 2, cap. 4 şi linia 5.1.1 realizate pe teritoriul liderului de parteneriat trebuie să fie în procent de minim 80% raportat la valoarea eligibilă însumată a cap. 1, cap. 2, cap. 4 şi linia 5.1.1 din devizul general al proiectului (se va anexa un deviz general); procentul de minimum 80% se menține pe toată perioada de implementare a investiției;

- proiectul se regăsește în lista proiectelor în cadrul SIDU/PMUD 2021-2027 elaborat de UAT Municipiu reședință de județ;

- comunele din cadrul ZUF, definite conform Anexei III.20, trebuie să înregistreze pe o perioadă de trei ani înainte de depunerea proiectelor la finanțare o creștere continuă a numărului de locuitori și să facă parte dintr-o zonă urbană funcțională;

 - un parteneriat poate obține finanțare pentru un singur proiect în cadrul apelului de proiecte; nu există limitări cu privire la numărul partenerilor;

- pe teritoriul UAT comune din zona funcţională urbană a municipiului reşedinţă de judeţ, partenere în proiect şi incluse în zona de studiu a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă și a SIDU, se vor putea realiza investiţii comune/integrate cu municipiul reşedinţă de judeţ;

Toate proiectele/activitățile/sub-activităţile proiectelor depuse în cadrul acestui apel trebuie să se regăsească în lista cu proiectele prioritizate din cadrul Strategiei integrate de dezvoltare urbană pentru perioada 2021-2027, ce cuprinde teritoriul solicitantului de finanţare. De asemenea, proiectele propuse la finanțare (activităţile şi subactivităţile eligibile ale acestora) trebuie să fie justificate în cadrul Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă 2021-2027 și să se regăsească în scenariul optim selectat „A face ceva” al PMUD.

Solicitantul va prezenta faptul că la nivelul identificării intervenţiilor în SIDU 2021-2027, s-a ținut cont de inițiativa New European Bauhaus de a pune în practică Pactul Verde European și de a crea locuri de locuit accesibile, durabile și de calitate, prin colaborarea și interoperabilitatea artei și științei culturale, investițiile îmbinând cu success principiile durabilității, esteticii și incluziunii din Noul Bauhaus european, în scopul găsirii de soluții accesibile, incluzive, durabile și atractive la provocările climatice.

De asemenea, proiectele vor contribui și la îndeplinirea obiectivelor Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (SUERD), Aria Prioritară 1B Mobilitate Aeriană-Feroviară-Rutieră, Acțiunea 4: Asigurarea sistemelor de transport metropolitan și a mobilității durabile, Acțiunea 7: Dezvoltarea sistemelor inteligente de trafic prin utilizarea de tehnologii ecologice, în special în regiunile urbane, Acțiunea 8: Creșterea gradului de conștientizare pentru siguranța rutieră și încurajarea schimbului de bune practici.

Proiectele depuse in cadrul prezentului apel de proiecte intră sub incidența reglementărilor privind Serviciul Economic de Interes General conform Deciziei Comisiei din 20.12.2011 privind aplicarea articolului 106 alineatul (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de stat sub formă de compensații pentru obligația de serviciu public acordate anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredințată prestarea unui serviciu de interes economic general (2012/21/UE) – Decizia SIEG, fără a reprezenta ajutor de stat, fiind îndeplinite criteriile Altmark.

Locul de implementare a proiectului = pe raza administrativ teritorială a solicitantului de finanţare/a autorităţii locale  competentă, din regiunea Nord-Vest.

Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31.12.2029.

Indicatori Specifici Programului

  • RCR 29 Emisii de gaze cu efect de seră estimate (tone echivalent CO2/an);
  • RCO 56 Lungimea liniilor de tramvai și metrou – reconstruite/modernizate (km);
  • RCO 57 Capacitatea materialului rulant ecologic pentru transportul public colectiv (pasageri);
  • RCO 58 Piste ciclabile care beneficiază de sprijin (km);
  • RCO 59 Infrastructuri pentru carburanți alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare);
  • RCO 60 Orașe și localități cu sisteme de transport urban digitalizate noi sau modernizate (orașe mari și mici);
  • RCR 62 Număr anual de utilizatori ai transporturilor publice noi sau modernizate (utilizatori/an);
  • RCR 63 Număr anual de utilizatori ai liniilor de tramvai și de metrou noi sau modernizate (utilizatori/an);
  • RCR 64 Număr anual de utilizatori ai pistelor ciclabile (utilizatori/an);
  • RCO 74 Populația vizată de proiecte derulate în cadrul strategiilor de dezvoltare teritorială integrată (persoane);
  • RCO 75 Strategii de dezvoltare teritorială integrată care beneficiază de sprijin (nr contribuţii la strategii).

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară totală este 110.152.583,70 euro (FEDR+BS), din care:

  • 93.629.696,00 euro (FEDR);
  • 16.522.887,70 euro (BS);

Valoarea minimă și maximă eligibilă  

Valoarea totală eligibilă, inclusiv TVA a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

  • Valoarea minimă eligibilă inclusiv TVA 1.000.000 euro;
  • Valoarea maximă eligibilă inclusiv TVA 17.850.000 euro.

Cuantumul cofinanțării acordate

Solicitanții de finanțare vor respecta intensitatea maximă admisă conform ratelor de cofinanțare aplicabile cheltuielilor eligibile:

  • Maxim 98% din cheltuielile eligibile ale proiectelor – 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și 13% din Bugetul de Stat (BS);
  • Minim 2% din cheltuielile eligibile ale proiectelor – suportate de beneficiar.

În cadrul prezentului apel de proiecte, pentru  achiziția de material rulant și a stațiilor de încărcare pentru acesta, se va lua în calcul rata de cofinanțare de maxim 100% din valoarea cheltuielilor eligibile (85% FEDR + 15% BS). Trebuie avut in vedere ca TVA-ul deductibil este neeligibil, iar cel nedeductibil este eligibil.

Activități eligibile

Tipurile de acțiuni avute în vedere sunt următoarele:

A. Dezvoltarea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate (mersul cu bicicleta și pe jos)

  • Construirea/modernizarea /extinderea pistelor/traseelor pentru biciclete, inclusiv sisteme de monitorizare a deplasărilor nemotorizate;
  • Construirea /extinderea de zone și trasee pietonale şi semi-pietonale;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de închiriere de biciclete („bike-rental”/„bike-sharing”);

BDezvoltarea și optimizarea sistemelor de transport public

B.1 Achiziționarea de mijloace de transport cu zero emisii

  • Achiziționarea/modernizarea de material rulant (tramvaie);
  • Achiziționarea/modernizarea de troleibuze;
  • Achiziționarea de autobuze cu zero emisii (electrice și cu hidrogen);

B.2 Dezvoltarea infrastructurii necesare mijloacelor de transport public cu zero emisii

  • Construirea/modernizarea/extinderea depourilor/autobazelor aferente mijloacelor de transport public cu zero emisii, inclusiv infrastructura tehnică aferentă;
  • Construirea/modernizarea/ stațiilor de transport public cu zero emisii (tramvai, troleibuz, autobuze cu zero emisii), inclusiv a stațiilor intermodale pentru transportul public;
  • Construirea parcărilor de transfer la transportul public cu zero emisii, de tip „park and ride”;
  • Dezvoltarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi, respectiv achiziționarea și instalarea stațiilor de reîncărcare a mijloacelor de transport în comun electrice și pe hidrogen;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de bilete integrate pentru călători („e-bilete” sau „e-ticketing”);

C. Dezvoltarea coridoarelor de mobilitate urbană durabilă

  • Dezvoltarea benzilor prioritare pentru transportul public cu zero emisii;
  • Modernizarea/reabilitarea liniilor de tramvai (acolo unde este cazul);
  • Construirea/modernizarea/extinderea rețelei de troleibuz;
  • Reconfigurarea infrastructurii rutiere prin dezvoltarea benzilor pentru prioritizarea transportului public urban curat de călători, precum și prin dezvoltarea infrastructurii pentru deplasările nemotorizate;
  • Construirea/reabilitarea/modernizarea infrastructurii rutiere utilizate prioritar de transportul public urban curat de călători, în vederea dezvoltării unor trasee dedicate cu prioritate acestuia;

Activităţile de mai sus pot fi însoţite de următoarele măsuri complementare:

  • Accesibilizarea infrastructurii de transport pentru toate categoriile de persoane;
  • Amplasarea de elemente pentru îmbunătățirea siguranței rutiere pentru toate categoriile de participanţi la trafic de ex. amplasare de semnalistică verticală și orizontală, limitatoare de viteză, modernizarea trecerilor de pietoni, creare de facilități pentru persoane cu mobilitate redusă, pentru nevăzatori sau hipoacuzici, instalarea panourilor de informare, a indicatoarelor de orientare etc;
  • Amenajarea/instalarea vegetației de aliniament (aliniamente de arbori şi arbuşti, realizarea de înierbări), a mobilierului urban, a iluminatului public;

D. Dezvoltarea sistemelor de management a mobilității urbane

  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de management al traficului, precum și a altor sisteme de transport inteligente (STI);
  • Aplicații „mobility as a service”.

În cadrul prezentului apel de proiecte se acordă sprijin pentru investiții care includ fie lucrări care se supun autorizării conform Legii 50/1991, fie achiziția de mijloace de transport în comun. 

Cheltuieli eligibile/neeligibile

În cazul proiectelor depuse în cadrul prezentului apel de proiecte, costurile directe eligibile reprezintă acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului se reflectă/transpun în obiectivul propus prin proiect. Ele cuprind costurile incluse în capitolele 1, 2, 4, 6 și în subcapitolele 5.1, 5.3, din devizului general așa cum sunt stabilite de HG 907/2016.

Condițiile cumulative de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv categoriile și sub-categoriile de cheltuieli eligibile și neeligibile aplicabile acestui apel de proiecte sunt detaliate în cadrul Anexei III.2 la prezentul ghid.

I. CHELTUIELI DIRECTE ELIGIBLE

Cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului

1.1.Obţinerea terenului

Cuprinde cheltuielile efectuate pentru: cumpărarea de terenuri (în limita a 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului); exproprieri; 

1.2 Amenajarea terenului

Se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor, exclusiv cele aferente lucrărilor pentru investiția de bază, precum: demolări; demontări; dezafectări; defrişări; colectare, sortare şi transport la depozitele autorizate al deşeurilor rezultate, sistematizări pe verticală; accesuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin; drenaje; epuizmente; lucrări pentru pregătirea amplasamentului; devieri de cursuri de apă; descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare;

1.3 Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea terenului la starea iniţială

Cuprinde cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci; reamenajare spaţii verzi; reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz; lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului.

1.4 Cheltuieli pentru relocarea/protecţia utilităţilor (devieri reţele de utilităţi din amplasament)

Cuprinde cheltuieli precum: devieri reţele electrice de joasă/medie/inaltă tensiune, devieri reţele de alimentare cu apa şi canalizare, devieri reţele de alimentare cu gaze, devieri reţele telecomunicaţii, inclusiv cheltuielile de relocare realizate în baza contractelor încheiate cu distribuitorii de utilități publice

Cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii

Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii - cuprind cheltuieli pentru: alimentare cu apă; canalizare; agent termic; energie electrică; telecomunicaţii; drumuri de acces; alte utilităţi; inclusiv cheltuielile de racordare realizate în baza contractelor încheiate cu distribuitorii de utilități publice;

Cap. 4 -  Cheltuieli pentru investiţia de bază

4.1. Construcţii şi instalaţii

Includ cheltuieli aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie incluse în următoarele tipuri de acţiuni: A.,B.,C., D.;

4.2. Montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale

Cuprinde cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora; cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie;

4.3. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj  

Cuprinde cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale; cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.

4.4. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport

Se includ cheltuieli precum: achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport, inclusiv tehnologic; Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.

4.5. Dotări

Se includ cheltuieli pentru procurarea de bunuri care intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar:

  • Dotări interioare (instalaţii, echipamente şi dotări pentru asigurarea condiţiilor de climatizare, siguranţă la foc, antiefracţie);                                                                                                                                                     
  • Dotare cu mobilier urban (bănci, coșuri de gunoi, suporturi biciclete etc);                     
  • Dotare cu echipamente aferente sistemelor de supraveghere video etc.

4.6. Active necorporale

Se includ cheltuieli precum achiziţionarea activelor necorporale: drepturi referitoare la  licenţe necesare funcționării echipamentelor sau licenţe în conformitate cu specificul investiţiei.

Cap. 5 - Alte cheltuieli

5.1. Organizare de şantier

5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, cuprinde cheltuieli aferente realizării unor construcţii provizorii sau amenajări în construcţii existente, precum şi cheltuieli de desfiinţare a organizării de şantier

5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier;

5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute  (în limita a 10%).                                                                                                                    

Cap. 6 - Cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport

6.1 Cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport public local cu emisii zero: tramvaie, troleibuze, autobuze electrice și pe hidrogen;

6.2 Cheltuieli pentru infrastructura rutieră, poduri, pasaje utilizate prioritar de transportul public urban de călători

II. CHELTUIELI INDIRECTE ELIGIBLE

Costurile indirecte eligibile sunt toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe și care sprijină transversal implementarea proiectului, iar la finalul implementării, nu se reflectă în mod direct în obiectivul investițional.

În cazul prezentului apel de proiecte, costurile indirecte eligibile aferente proiectului vor fi rambursate în forma unei rate forfetare de 7% raportat la costurile directe eligibile, conform art 54, lit. (a) sau (b), Regulament 2021/1060, fără prezentarea unor documente justificative.

TVA reprezintă o cheltuială eligibilă în contextul în care este nerecuperabilă în temeiul legislației naționale privind TVA sau pentru proiectele al căror cost total este mai mic de 1,000,000 EUR (inclusiv TVA). Pentru proiectele al căror cost total este mai mare de 1,000,000 EUR (inclusiv TVA), TVA este eligibil doar în cazul în care nu se recuperează în temeiul legislației naționale.

Cheltuielile neeligibile sunt următoarele:

  1. cheltuielile prevăzute ca fiind neeligibile in HG nr. 873/2022;
  2. cheltuielile privind costurile de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
  3. cheltuielile privind costuri administrative, cheltuielile de personal;                                   
  4. cheltuielile financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  5. contribuția în natură, amortizarea; cheltuielile cu leasingul; cheltuielile privind achiziţia de dotări/ echipamente second-hand;
  6. amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată, dobânzi;
  7. cheltuieli care depașesc limitele procentuale prevăzute în ghid;
  8. materialele consumabile, conform reglementărilor contabile (materiale auxiliare, combustibili, piese de schimb, alte materiale consumabile);
  9. cheltuieli cu auditul;
  10. mentenanță/asigurări/alte costuri de întreținere;
  11. TVA aferentă mijloacelor de transport in comun;
  12. cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058; 

Criterii de evaluare și selecție

Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice generată. 

Se va organiza un apel separat pentru verificarea conformității și admisibilității documentelor strategice - Planuri de Mobilitate Urbană (P.M.UD) și Strategii Teritoriale (S.T.).; verificare va fi realizată în cadrul Departamentului Dezvoltare Urbană, din cadrul AM PR NV și se va finaliza cu eliberarea unui aviz de conformitate și admisibilitate.

Grilele de evaluare tehnică și financiară se completează și se generează în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+. Pentru criteriile digitalizate, punctajele sunt stabilite pe baza algoritmului elaborat și sunt alocate automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.

Evaluarea și selecția proiectelor depuse în vederea contractării se va realiza în funcție de ordinea de depunere, respectând  pragul de excelentă de etapă, de minim 70 puncte, în limita bugetului alocat respectivului apel.

Proiectele care obțin mai puțin de 50 de puncte, sunt respinse.

Depunerea proiectelor

Apel de proiecte competitiv, cu depunere la termen, cu numărul PR NV/P4/481B/2023.

Abordarea integrată a dezvoltării urbane se abordeaza diferit fata de municipiile reședință de județ unde se pune accentul pe intervenții integrate pentru promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile (OP2).

Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Ghidul a fost  în consultare publică din data de 01 martie 2023  timp de 10 zile lucrătoare. 

Apelul a fost deschis în perioada 16 august 2023, ora 10:00 - 15 februarie 2024, ora 10:00.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană