Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRNV/2023/111/1 – Specializare inteligentă (cercetare)

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere
  • Întreprindere Mare
  • IMM

Informații despre apel

Programul Regional NORD-VEST 2021-2027

PRIORITATEA 1: O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice

OBIECTIV SPECIFIC 1.1: Dezvoltarea și sporirea capacităților de cercetare și inovare și adoptarea tehnologiilor avansat

Ghid:  Proiecte din domenii de specializare inteligentă (cercetare) pentru întreprinderi din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest

Apel de proiecte nr. PRNV/2023/111/1 – Componenta de cercetare

Prezentul apel vizeaza  Acțiunea a) Dezvoltarea structurilor CDI în cadrul întreprinderilor și valorificarea rezultatelor în piață (proiecte CDI & transfer în piață) – Componenta de cercetare.

PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.

Strategia de specializare inteligentă a regiunii Nord-Vest (RIS3 Nord-Vest) vizează creșterea competitivității economice a regiunii prin concentrarea resurselor în domeniile competitive și cu potențial de excelență (cercetare-dezvoltare) la nivel regional, în vederea transformării structurale a economiei și se regăsește la adresa: https://www.nord-vest.ro/adr-nv-2/dezvoltare/specializare-inteligenta/

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADR N-V), Cluj-Napoca, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR NV (AM PR NV)  www.regionordvest.ro  www.nord-vest.ro

Condiții de eligibilitate

Solicitanți eligibili sunt:

  • Societățile constituite în baza Legii nr. 31/1990 cu modificările și completările ulterioare, care se încadrează în categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii și care au desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal anterior depunerii cererii de finanțare;
  • Parteneriate constituite între întreprinderile din categoria IMM sau parteneriate constituite între IMM-uri și întreprinderi mari;

Parteneriatul este constituit din lider de parteneriat și maxim doi parteneri. Calitatea de lider de parteneriat nu poate fi deținută de întreprinderile mari.

In cazul unui parteneriat care include o întreprindere mare, ajutorul acordat întreprinderii mari poate fi exclusiv ajutor de stat pentru proiecte de cercetare și dezvoltare.

Întreprinderile în parteneriat nu vor fi eligibile în cadrul apelului PRNV/2023/131.G/1.

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul trebuie să fie societate înregistrată conform prevederilor legale în Regiunea Nord Vest (va avea sediul social în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest) cel mai târziu la momentul primei plăți a ajutorului.

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul a desfășurat activitate pe o perioadă de cel puțin un an fiscal și a înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare și nu a avut activitatea suspendată oricând în anul depunerii cererii de finanțare.

Ex: O întreprindere care depune cererea de finanțare în cursul anului 2023, trebuie să fi fost înființată cel mai târziu la 3 ianuarie 2022 (prima zi lucrătoare din anul 2022).

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul au înregistrat un număr mediu de salariați de cel puțin unu, în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.

Domeniul de activitate

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul desfășoară activități de cercetare în domeniile de activitate eligibile conform pilonilor și domeniilor (Anexa IX) definite în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest (RIS3 Nord-Vest).

În cazul în care activitatea de cercetare-dezvoltare propusă prin proiect (cercetare industrială şi/sau dezvoltare experimentală) dezvoltată la nivelul solicitantului/liderului de parteneriat/partenerilor, acesta trebuie să aibă autorizat codul CAEN asociat acestui tip de activitate autorizat la locul de implementare a proiectului propus pentru activitățile finanțate prin ajutorul de stat acordat, la momentul contractării proiectului.

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul va avea înregistrat codul CAEN echivalent cu domeniul de activitate propus prin cererea de finanțare, în locația de implementare unde urmează a derula activități aferente proiectului, până la data contractării acestuia.

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerul la finanțare are ca obiect de activitate cercetare-dezvoltare (clasă CAEN 72.), dar activitatea de CD nu constituie obiectul principal de activitate (conform certificatului constatator ONRC).

În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN) ca urmare a realizării investiției, prin declarația unică solicitantul se angajează ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și/sau să autorizeze clasa/clasele CAEN vizată de investiție, la locul de implementare.

Locația de implementare a proiectului

În etapa de contractare, solicitantul trebuie să aibă locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar (punct de lucru), în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest.

În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN) ca urmare a realizării investiției, solicitantul se angajează că (prin declarația unică) până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și/sau să autorizeze clasa/clasele CAEN vizată de investiție, la locul de implementare din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest.

Perioada de implementare a activităților proiectului inclusiv costurile efectuate (suportate și plătite efectiv) nu  trebuie să depășească data de 31.12.2029.

INDICATORI  de  rezultat

1. Număr de brevete/cereri de brevet/licențe/mărci înregistrate/desene și modele sau orice altă formă de proprietate intelectuală, publicate în BOPI, obținute ca rezultat al implementării proiectului. În cazul aplicațiilor software se va lua în considerare înregistrarea aplicațiilor respective în registrele corespunzătoare la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor.

2. Validarea componentelor și/sau a ansamblului în condiții relevante de funcționare (mediul industrial), respectiv demonstrarea nivelului de maturitate tehnologică la nivel TRL 5.

Alocarea financiară și finanțarea acordată

Alocarea prezentului apel de proiecte este de 23.811.306 euro (FEDR + BS), din care:

- 20.239.610 euro FEDR

- 3.571.696 euro cofinanțare națională (BS)

 

Valoarea totală nerambursabilă a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

  • Valoarea minimă eligibilă nerambursabilă: 500.000 Euro
  • Valoarea maximă eligibilă nerambursabilă: 3.000.000 Euro

Cursul valutar la care se va calcula încadrarea în respectivele valori minime și maxime este cursul InforEuro din luna august 2023 (1 euro = 4.9308 lei).

 

Intensitatea sprijinului acordat 

În cadrul prezentului apel de proiecte se aplică schema specifică de ajutor de stat pentru proiecte de cercetare și dezvoltare și ajutor de stat pentru inovare destinat IMM-urilor, și se acordă sprijin financiar sub formă de grant.

A. Ajutoarele pentru proiecte de cercetare și dezvoltare

Cuantumul cofinanțării este următorul:

ACTIVITATE

Categoria de întreprindere

Rata de cofinanțare suportata de solicitant (%)

Mare

Mijlocie

Mică/ microîntreprindere

Cercetare industrială

50%

40%

30%

Dezvoltare experimentală

75%

65%

55%

Realizare de studii de fezabilitate premergătoare activităților de cercetare-dezvoltare

50%

40%

30%

 

B. Ajutoarele pentru inovare destinate IMM-urilor

Pentru proiectele depuse în cadrul prezentului apel, cuantumul cofinanțării solicitantului în limita intensității ajutoarele pentru inovare destinate IMM-urilor, este de minimum 50% pentru următoarele costuri eligibile:

  • costurile obținerii, validării și protejării brevetelor și altor active necorporale;
  • costurile pentru detașarea de personal cu înaltă calificare de la un organism de cercetare și de difuzare a cunoștințelor sau de la o întreprindere mare, care efectuează activități de cercetare, dezvoltare și inovare, într-o funcție nou creată în cadrul întreprinderii beneficiare, fără să se înlocuiască alți membri ai personalului;
  • costurile pentru serviciile de consultanță și de asistență în domeniul inovării, inclusiv pentru serviciile furnizate de organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, de infrastructuri de cercetare, de infrastructuri de testare și experimentare sau de clustere de inovare.

În cazul particular al ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și pentru serviciile de sprijinire a inovării, intensitatea ajutorului este de 100% din costurile eligibile, cu condiția ca valoarea totală a ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării să nu depășească 220.000 euro per întreprindere, pe durata oricărei perioade de trei ani.

În cazul proiectelor depuse în parteneriat:

  • rata de cofinanțare mai sus-menționată se aplică fiecărui membru al parteneriatului pentru cheltuielile eligibile aferente acestuia, cu excepția ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, care nu pot fi solicitate de întreprinderile mari;
  • modalitatea de participare a partenerilor la asigurarea cheltuielilor eligibile și neeligibile ale proiectului va fi stabilită în cadrul Acordului de parteneriat.

Activități eligibile

 În cadrul prezentului apel de proiecte sunt sprijinite următoarele:

  • Dezvoltarea structurilor CDI în cadrul întreprinderilor și valorificarea rezultatelor în piață (proiecte CDI & transfer în piață)

Acțiunea va fi implementată prin două apeluri succesive după cum urmează:

  1. apelul derulat în baza prezentului ghid vizează finanțarea proiectelor de cercetare și dezvoltare și inovare depuse de către IMM-uri sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari;
  2. apelul dedicat IMM-urilor din domenii de specializare inteligentă, pentru punerea în producție a rezultatelor ce urmează a fi derulat în baza ghidului “131.G. Proiecte din domenii de specializare inteligentă pentru întreprinderile din Regiunea Nord-Vest – Componenta de punere în producție”. În cadrul acestui apel distinct, IMM-urile vor putea solicita sprijin financiar în vederea implementării unor investiții inițiale cu caracter inovator ce au ca scop punerea în piață a rezultatelor cercetării dezvoltate în urma prezentului apel.

NOTĂ: Prezentul ghid face referire exclusiv la apelul derulat în baza prezentului ghid care vizează finanțarea pentru proiecte de cercetare și dezvoltare de către IMM-uri sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari la condițiile aferente apelului PRNV/2023/111/1 - Proiecte din domenii de specializare inteligentă pentru întreprinderile din Regiunea Nord-Vest – Componenta de cercetare.

Tipuri de activități eligibile în cadrul apelului:

a) Activităţi eligibile obligatorii

Solicitantul/liderul de parteneriat/partenerii va/vor trebui să includă în cererea de finanțare atât o activitate de CDI dintre cele menționate mai jos, inclusiv prin adoptarea tehnologiilor avansate de cercetare din cele prevăzute mai jos, cât și achiziția de echipamente, tehnologii, utilaje pentru activitățile de CDI derulate de către IMM-uri sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari:

  • Activități de CDI, cercetare contractuală, achiziția de cunoștințe și brevete cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină;
  • Activități de cercetare industrială și/sau dezvoltare experimentală (la nivel minim de TRL3), inclusiv prin adoptarea tehnologiilor avansate, derulate de IMM-uri, sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari, având ca scop punerea pe piață a unor produse și servicii inovatoare (inclusiv serie 0);

b) Activităţi eligibile conexe

Activități de realizare de studii de fezabilitate necesare pentru implementarea proiectului de cercetare, conform art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;

Alte activități eligibile conexe, aferente Ajutorului de stat pentru inovare destinat IMM-urilor pot fi:

  • Activități legate de obținerea, validarea și protejarea brevetelor și a altor active necorporale;
  • Activități care presupun detașarea de personal cu înaltă calificare de la un organism de cercetare și de difuzare a cunoștințelor sau de la o întreprindere mare, care efectuează activități de cercetare, dezvoltare și inovare, într-o funcție nou creată în cadrul întreprinderii beneficiare, fără să se înlocuiască alți membri ai personalului;
  • Activități de achiziționare a serviciilor de consultanță și de asistență în domeniul inovării, inclusiv pentru serviciile furnizate de organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, de infrastructuri de cercetare, de infrastructuri de testare și experimentare sau de clustere de inovare;

Este obligatorie realizarea activităților de informare și vizibilitate aferente proiectului în conformitate cu Ghidul de Identitate Vizuală elaborat de MIPE și cu prevederile contractuale, dar cheltuielile cu materiale acestea sunt neeligibile.

Activități neeligibile

Proiectul va fi respins în situațiile de mai jos:

a) Dacă proiectul cuprinde exclusiv realizarea de lucrări de construcție sau proiecte care constau exclusiv în achiziția de echipamente, tehnologii, utilaje;

b) Dacă proiectul cuprinde exclusiv investiții de tipul:

  • Achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie;
  • Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, instrumente de comercializare on-line a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului.

Nu sunt eligibile proiectele care conțin exclusiv activități aferente ajutorului de stat pentru inovare destinat IMM-urilor și nici proiectele care conțin exclusiv activități de realizare de studii de fezabilitate necesare pentru implementarea proiectului de cercetare.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Tipuri de investiții eligibile în acest apel sunt:

a. Activități de CDI, inclusiv prin adoptarea tehnologiilor avansate de cercetare de către IMM-uri sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari;

b. Activități de cercetare industrială și/sau dezvoltare experimentală (la nivel minim de TRL3), inclusiv prin adoptarea tehnologiilor avansate, derulate de IMM-uri, sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari, având ca scop punerea pe piață a unor produse și servicii inovatoare (inclusiv serie 0);

c. Achiziția de echipamente, tehnologii, utilaje, care să deservească valorificării rezultatelor din activitățile de CDI de către IMM-uri sau IMM-uri în parteneriat cu întreprinderi mari, pe activități de CDI precum și sprijinirea decontării costurilor de amortizare a clădirilor dedicate activităților CDI, corespunzătoare duratei proiectului.

Este obligatoriu ca solicitantul să demonstreze că proiectul are în vedere realizarea unei cercetări inovative cu scopul de a demonstra trecerea temei de cercetare de la TRL 3, și a evidenția evoluția nivelului de maturitate tehnologică, funcționalitatea și de a verifica un anumit concept de produs, serviciu care poate fi realizat și pus pe piață.

Este obligatoriu ca solicitantul/liderul de parteneriat/partenerii, în urma implementării proiectului să dețină drepturile de proprietate aferente rezultatului finanțat prin intermediul prezentului apel.

Conform art. 64 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1060, taxa pe valoarea adăugată („TVA”) nu este eligibilă pentru o contribuție din fonduri sub formă de granturi în cadrul prezentului apel, cu următoarele excepții:

  • pentru operațiunile al căror cost total este mai mic de 5.000.000 EUR (inclusiv TVA);
  • pentru operațiunile al căror cost total este mai mare de 5.000.000 EUR (inclusiv TVA), în cazul în care TVA-ul nu se recuperează în temeiul legislației naționale privind TVA;

Încadrarea cheltuielilor pe categorii și subcategorii bugetare se regăsește în Matricea de corelare a bugetului proiectului cu devizul general al investiției (Anexa V).

AM PR NV va utiliza opțiunile de costuri simplificate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 651/2014, art. 25 și vor fi rambursate în forma unei rate forfetare de 20% raportat la costurile directe eligibile urmatoarele cheltuieli:

  • costurile cu personalul: cercetători, tehnicieni și alți membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceștia sunt angajați în proiect;
  • costurile instrumentelor și ale echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări (dacă durata de viață a acestora depășește durata proiectului se va decontadoar costul cu amortizare corespunzătoare duratei proiectului);
  • costurile cu clădirile, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului și pe durata perioadei acestei utilizări( doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului);
  • costurile aferente cercetării contractuale, cunoștințelor și brevetelor cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină;
  • costurile aferente serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru proiect;

Cheltuieli neeligibile  

Următoarele categorii de cheltuieli nu sunt eligibile:

  • cheltuielile din devizul general pentru investițiile de construire/modernizare/extindere a infrastructurii de CDI;
  • cheltuieli de informare și publicitate, audit financiar, management de proiect, salariul directorului de proiect;
  • cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, cheltuielile efectuate în sprijinul relocării potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060; cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) şi (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058;
  • achiziția de echipamente/dotări/mijloace de transport second-hand;
  • amenzi, penalități, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj, dobânzi;
  • cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite de autoritățile de management prin ghidul solicitantului, în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. f);
  • cheltuielile excluse de la finanțare de autoritățile de management prin ghidul solicitantului, în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. f), corespunzător specificului programului şi particularităților operațiunilor;
  • cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu excepția situațiilor reglementate la art. 20 alin. (1) lit. b) din același regulament;
  • cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG nr. 2139/2004;
  • cheltuielile pentru achiziția de teren și/sau clădiri;
  • cheltuielile financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor, contribuția în natură, cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 7 din HG nr. 873/2022.

În completarea bugetului cererii de finanțare se va avea în vedere justificarea costurilor eligibile directe bugetate la nivelul prețului pieței, anexându-se documente justificative în acest sens (3 oferte de preț/printscreenuri pentru toate cheltuielile eligibile directe bugetate, etc).

Criterii de evaluare și selecție

Etapele procesului de evaluare, selecție și contractare:

1. Conformitatea administrativă

Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, realizată în mod automat prin sistemul informatic mySMIS, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic mySMIS.

2. Evaluarea tehnică și financiară

Evaluarea tehnică și financiară se va realiza în baza grilei de evaluare, Anexa II la prezentul ghid.

La încărcarea cererilor de finanțare solicitanții își vor face o autoevaluare a acestora în baza grilelor specifice. Punctajele finale ale proiectelor sunt cele obținute ca urmare a evaluării tehnice și financiare realizată de către comisiile de evaluare.

Proiectul este respins în următoarele situații:

  • dacă în urma evaluării tehnico-financiare obține un punctaj sub pragul de calitate  de 50 de puncte;
  • dacă în urma evaluării tehnico-financiare obține 0 puncte la oricare dintre criteriile din cadrul secțiuni II a grilei ETF

3. Contractarea proiectelor

Pragurile de calitate pentru intervalele de timp prestabilite sunt următoarele:

  • Etapa 1: 80 de puncte

Perioada: 04.03.2024, ora 10:00 - 20.04.2024

  • Etapa 2: 70 de puncte

Perioada: 21.04.2024 - 05.05.2024

  • Etapa 3: 50 de puncte

Perioada: 06.05.2024 – 20.05.2024, ora 10:00

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte este competitiv, cu termen - limită de depunere.

Perioada de depunere a proiectelor

  • Data și ora pentru începerea depunerii de proiecte 04.03.2024, ora 10:00
  • Data și ora închiderii apelului de proiecte 20.05.2024, ora 10:00

Cererile de finanțare se depun prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană