PROGRAMUL REGIONAL SUD EST 2021-2027
Obiectivul de politică 1 “O Europă mai competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente și a conectivității TIC regionale”
Prioritatea 1 “O regiune competititivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice”
Obiectiv Specific OS1.3. Intensificarea creșterii sustenabile și creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive (FEDR)
Acțiunea 1.6 Stimularea activităților inovatoare și creșterea competitivității IMM-urilor
Operațiunea A.1 Creșterea competitivității microîntreprinderilor
Apel PRSE/1.6/A.1/1/2023 Creșterea competitivității microîntreprinderilor
Acest apel de proiecte se aplică investițiilor realizate în cele șase județe din Regiunea de Dezvoltare Sud-Est (Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea) din mediul urban, cu excepția teritoriului acoperit de ITI Delta Dunării.
Obiectivul principal îl reprezintă sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în regiunea de dezvoltare Sud Est.
Prezentul apel este coordonat de Agenţia pentru Dezvoltare Regională a Regiunii de Dezvoltare Sud-Est (ADR SE) în calitate de Autoritate de Management pentru PRSM (AM PRSE), Brăila, jud. Brăila, România, www.regiosudest.ro
Solicitanții eligibili sunt microîntreprinderile din Regiunea de Dezvoltare Sud-Est (Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea), cu sediul social sau punct de lucru înregistrat fiscal în mediul urban, cu excepția teritoriului acoperit de ITI Delta Dunării.
Calitatea de microîntreprindere trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare (pe parcursul întregii perioade de verificare și contractare).
Forma de constituire:
Solicitantul de finanțare nu se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.
Solicitantul de finanțare nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior.
Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă de cel puțin unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare (să fi fost înființată cel mai târziu la 3.01.2022;
Solicitantul de finanțare a înregistrat profit din exploatare >0 în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, și a înregistrat un număr mediu de salariaţi de cel puţin unu, în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanţare, şi menţine numărul mediu de salariaţi cel puţin pe tot parcursul perioadelor de evaluare, selecţie, contractare, implementare, precum şi pe perioada de sustenabilitate a investiţiei, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanţare.
Domeniile de activitate
Codurile CAEN eligibile sunt detaliate in Anexa 5 - Lista-coduri-CAEN și sunt din grupele urmatoare: 10, 13, 14, 15, 16, 17,20, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 43, 55, 58, 62, 63, 75, 86, 93. Investiția propusă prin proiect vizează o singură clasă CAEN.
Solicitantul de finanțare are autorizat codul CAEN eligibil vizat de investiție, la locația de implementare a proiectului, indiferent dacă acesta desfășoară sau nu activitate pe respectivul cod CAEN,
sau
În situația în care investiția pentru care se solicită finanțare presupune înființarea unui punct de lucru nou, la momentul depunerii cererii de finanțare solicitantul de finanțare are:
i. codul CAEN eligibil vizat de investiție autorizat fie la sediul social/punctele de lucru existente, fie la terți, iar solicitantul de finanțare își asumă ca la finalul etapei de implementare, să facă dovada autorizării codului CAEN inclusiv la locația de implementare a proiectului,
sau
ii. codul CAEN eligibil vizat de investiție înscris în actul constitutiv, iar solicitantul de finanțare își asumă ca la finalul etapei de implementare să facă dovada autorizării codului CAEN la locația de implementare a proiectului.
La finalul etapei de implementare, solicitantul de finanțare trebuie să facă dovada autorizării codului CAEN eligibil pentru care a solicitat finanțare la locația de implementare a proiectului.
Investiția prevede crearea cel puţin a unui loc de muncă (altele decât cele din categorii defavorizate) în cadrul activităţii susţinute prin proiect și menținerea acestei creșteri pe perioada de 3 ani după efectuarea plății finale în cadrul contractului de finanțare.
Perioada de implementare a activităților proiectului, după semnarea contractului de finanțare este de maxim 36 luni pentru proiectele care includ lucrări și 24 luni pentru proiectele care includ doar dotări, fără a depăși data de 31.12.2029.
Tipurile de acțiuni avute în vedere sunt:
Pentru acest apel de proiecte alocarea financiară totală este de 43.362.593 euro euro, din care:
Valoarea finanţării nerambursabile
Prezentul apel de proiecte se supune regulilor privind ajutorul de minimis, sprijinul se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, de maximum 200.000,00 euro (la nivel de întreprinderi unică pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi).
Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect
Rata de intensitate
Contribuția programului = maximum 90% (în limita a max 200,000 eur)
Contribuția solicitantului = minimum 10%
Categoriile de cheltuieli eligibile aferente prezentei scheme sunt grupate în costuri directe și în costuri indirecte.
Structura costurilor INDIRECTE este următoarea:
Se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrişări, evacuări materiale rezultate, sistematizări pe verticală, drenaje, epuizmente - exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază - devieri de cursuri de apă.
Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci; reamenajare spaţii verzi; lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului.
Se includ cheltuielile pentru relocarea/ protecţia utilităţilor: devieri reţele de utilităţi din amplasament.
Se includ cheltuielile aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, precum: alimentare cu apă; canalizare; alimentare cu gaze naturale; agent termic; energie electrică; telecomunicaţii, etc.
Construcții și instalații construcții și instalații
- cheltuieli aferente activităţilor de construcție/ modernizare și extindere a spațiului de producție/servicii ale microîntreprinderilor, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie, clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului;
Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj
- Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale;
Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transport
- Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor de transport tehnologic;
Montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale
- Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora;
Dotări - echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, care se regăsesc în Subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice - mașini, utilaje și instalații de lucru)” Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6 Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat, cu excepția Subclaselor 2.3.6.3.3, 2.3.6.6, 2.3.6.6.1, 2.3.6.7, 2.3.6.8, 2.3.6.8.1, Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe;
Dotari - instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, de ex: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
Cheltuieli cu active necorporale
- Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea doar a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare;
Cheltuieli pentru organizarea de șantier si conexe organizarii de santier
- Se cuprind lucrările de construcții și instalații aferente organizării de șantier si conexe acesteia;
Cheltuieli diverse și neprevăzute
- se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative și doar în limita a 10% din valoarea eligibilă a cheltuielilor pentru investitia de baza.
Cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice economiei circulare
- Se cuprind cheltuieli pentru achiziționarea de instalații/echipamente specifice pentru activități din domeniul economiei circulare sau activități de dezvoltare de noi lanțuri de aprovizionare ecologice;
- Se cuprind cheltuieli pentru extinderea piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite, precum și participarea la principalele canale și platforme de internaționalizare, inclusive dezvoltarea de activități de marketing generate de codul CAEN finanțat, prin participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, în afara României, la târguri, expoziții: taxa de participare; taxa de închiriere a stand-ului, maximum 2 delegați; transportul și depozitarea mostrelor şi materialelor promoționale; servicii de marketing.
- Cheltuielile eligibile, privind taxa de participare și taxa de închiriere a stand-ului, trebuie efectuate de către beneficiari în relația directă, fără intermediari, cu organizatorii acestor târguri, expoziții.
Costurile INDIRECTE - se va avea în vedere aplicarea unei rate forfetare la costurilor directe eligibile, respectiv 5% din costurile directe eligibile.
Structura costurilor indirecte este următoarea:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finantare si a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia; sunt eligibile inclusiv cheltuielile efectuate între 01.01.2021 și data depunerii proiectului.
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului execuţiei investiţiei;
c) serviciile de consultanţă/asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul; Sunt eligibile inclusiv cheltuielile efectuate între 01.01.2021 și data depunerii proiectului.
AM PR SE va calcula costurile indirecte prin aplicarea unei rate forfetare de 5% la costurilor directe eligibile.
Taxa pe valoare adaugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile, potrivit legislației naționale în domeniul fiscal este eligibila.
Sunt considerate neeligibile:
Principalele etape ale procesului de evaluare, selecție și contractare sunt
1. Verificarea conformității administrative
Această etapă este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.
2. Evaluarea tehnică și financiară
Evaluarea tehnică și financiară se va realiza în baza grilei de evaluare tehnică și financiară, prezentată în Anexa 6 - Grila de evaluare tehnică şi financiară.
3. Contractarea proiectelor
Pragul de calitate este minim 50 de puncte.
Praguri de excelență:
Finantarea proiectelor se va realiza în ordine descrescătoare a punctajului obținut până la consumarea întregii alocări financiare disponibile pentru apel.
Proiectele care obțin mai puțin de 50 de puncte sunt respinse.
Apelul de proiecte tip competitiv, cu termen-limită de depunere.
Cererile de finanțare se vor depune prin intermediul aplicației SMIS2021/MySMIS2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată. Un potenţial beneficiar poate depune mai multe cereri de finanţare, cu respectarea condițiilor ghidului solicitantului. Cererea de finanțare și anexele acesteia trebuie să fie completate în limba română. Orice alte documentele redactate în altă limbă vor fi însoțite, în mod obligatoriu, de traducere legalizată sau autorizată.
Toate etapele aferente unui proiect (depunere, evaluare, contractare, implementare, durabilitate) se vor desfășura prin intermediul sistemului informatic MySMIS.
Ghidul se află în perioada de consultare publică timp 15 zile din 15.09.2023 și până în 05.10.2023 (ora 24.00).
Observațiile și propunerile se pot trimite la adresa de e-mail: consultare.prse@adrse.ro
Conform ghidului final, cererile de finantare vor fi depuse prin sistemul informatic MySMIS 2021/2021+ în perioada: 29 mai 2024, ora 10.00 – 28 iunie 2024, ora 16.00.
29 mai 2024 - 28 iunie 2024
1. O regiune competititivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță