Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR SV/C1/1/1.3/2023 Parcuri Industriale

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Acest ghid al solicitantului vizează apelul de proiecte PR SV/C1/1/1.3/2023, lansat în cadrul Programului Regional Sud-Vest Oltenia, Prioritatea 1 - „Competitivitate prin inovare și întreprinderi dinamice”, Obiectivul Specific 1.3 - ” Intensificarea creșterii sustenabile și creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive”, Acțiunea C - „Dezvoltarea antreprenoriatului prin înființarea, dezvoltarea și operaționalizarea structurilor de afaceri (incubatoarelor, acceleratoarelor de afaceri și a parcurilor industriale etc) cu impact la nivel regional – apelul Parcuri Industriale”. 

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Sud-Vest Oltenia  (ADR SV), Craiova, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRSv(AM PRSV)  www.adroltenia.ro

Condiții de eligibilitate

Solicitanţii de finanţare eligibili sunt fondatori ai parcului din categoria autorităţilor administraţiei publice locale singure sau în parteneriat, iar solicitantul/liderul de parteneriat are sediul în Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia.

Unitățile administrativ-teritoriale (APL din mediul urban sau rural) pot depune cereri de finanțare în parteneriat cu o altă unitate administrativ-teritorială (APL din mediul urban sau rural).

Persoanele juridice de drept privat nu sunt eligibile, nici ca solicitanți, nici ca parteneri.

Grupul țintă =  autorităţile administraţiei publice locale și întreprinderile mari și IMM-urile din Regiunea Sud-Vest Oltenia și angajații acestora.

La depunerea Cererii de finanțare, Solicitantul trebuie să facă dovada notificării pentru obţinerea titlului de parc industrial, se obligă să depună un număr de minimum 5 scrisori de intenție din partea a minimum 5 IMM-uri care intenționează să se localizeze în parc, cu care va semna ulterior contracte de concesiune în vederea atribuirii parcelelor din interiorul parcului.

Solicitanții eligibili trebuie să deţină, după caz, următoarele drepturi asupra imobilelor (terenul, cu sau fără construcţii): dreptul de proprietate publică/privată sau dreptul de administrare.

Solicitantul (administratorul parcului) se va asigura că întreprinderile găzduite acţionează în sectoare identificate ca prioritare în RIS3 SV și, subsecvent, sectoarelor prioritare identificate în SNCISI. Solicitantul (administratorul parcului) nu poate fi utilizatorul exclusiv al structurii de sprijinire a afacerilor ce face obiectul proiectului.

Nu sunt eligibile spre finanţare structurile de sprijinire a afacerilor în cadrul cărora se desfăşoară activităţi de comerț (e.g. centre comerciale) și/sau depozitare.

Structurile de sprijinire a afacerilor pot fi axate pe dezvoltarea activităţilor de cercetare şi microproducție, pe dezvoltarea activităţilor de cercetare în vederea dezvoltării de noi modele şi prototipuri, pe oferirea de facilităţi pentru dezvoltarea întreprinderilor cu activitate productivă sau pe dezvoltarea de noi afaceri prin oferirea de servicii specializate (e.g. consultanţă, asistenţă la începutul activităţii respectivelor afaceri).

Locatia de implementare

Acest apel vizează Regiunea Sud-Vest Oltenia, județele: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea, respectiv în intravilanul din mediul urban și/sau rural.

Terenul pe care se realizează proiectul trebuie sa aiba are o suprafață compactă, de minimum 5 hectare (cu excepţia suprafețelor traversate de căi de transport), acces la un drum european şi/sau naţional şi/sau judeţean şi/sau șosele ocolitoare de centură; în cazul situării în intravilanul unităților administrativ-teritoriale, parcurile industriale trebuie să aibă acces la străzi care permit uşor accesul şi circulația cu autovehicule pentru transportul de mărfuri.

Perioada de implementare a proiectului, după semnarea contractului este de maximum 36 luni, poate fi prelungită, cu maximum 12 luni, dar fără a depăși data de 31.12.2029.

Activități eligibile

În cadrul acestui apel, vor fi sprijinite următoarele tipuri de acțiuni:

  • amenajarea terenurilor, racordarea la utilități, construcție/reabilitare clădiri, dotări,
  • amenajarea structurilor de servicii comune pentru rezidenții parcurilor industriale,
  • asigurarea de servicii specializate pentru IMM-urile rezidente.

Investițiile finanțate prin acest apel de proiecte:

-  vor fi delimitate pe limite cadastrale şi vor cuprinde zone omogene din punct de vedere funcțional;

- vor îmbina cu succes principiile durabilității, esteticii și incluziunii ale inițiativei Noului Bauhaus european, care pune în practică Pactul Verde European;

- va avea în vedere intervenții cu scopul maximizării suprafețelor spațiilor verzi;

- va fi încurajată asigurarea utilităților (energie electrică, agent termic) din surse regenerabile;

- se va depune o analiză  de specialitate prin care se va justifica impactul pozitiv al intervenţiilor proiectului asupra mediului, contribuția la atenuarea schimbărilor climatice, dar și impactul social și economic;

- toate proiectele trebuie să parcurgă procedura de evaluare a impactului asupra mediului, interzis ariile naturale protejate  (siturile Natura 2000);

- activitate de bază în cadrul proiectului trebuie să aibe un bugetul estimat alocat activității de  minimum 50%. 

Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale, finanțabile prin ajutor de stat regional (construire, modernizare, extindere, dotare spații de producție/servicii, amenajare terenuri, racordare la utilități, construcție/reabilitare clădiri, dotări, amenajare structuri de servicii comune pentru rezidenții parcurilor industriale).

Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale finanțabile prin ajutor de stat regional și a investițiilor finanțabile prin ajutor de minimis.

Se va avea în vedere includerea unor factori adecvați de evaluare a ofertelor de echipamente/servicii în vederea gestionării mai eficiente a consumului de energie, se vor adopta criteriile „verzi" ale UE în ceea ce privește achizițiile publice.

Investițiile care includ construcții și echipamente cu o durată normală de funcționare mai mare de 5 ani trebuie să prezinte un plan de măsuri de imunizare la condițiile climatice. 

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

 

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este 13.503.529 euro (FEDR+BS), cu posibilitatea de supracontractare,  din care:

  • 11.478.000 euro din FEDR
  • 2.025.529 euro de la bugetul de stat (BS)

Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect:

  • Minimă =  1.000.000 euro (inclusiv T.V.A.)
  • Maximă =  7.000.000 euro (inclusiv T.V.A.)

Forma de sprijin = grant nerambursabil, acordat sub forma ajutorului de stat regional pentru investiții și a ajutorului de minimis.

Rata de sprijin: 

  • Ajutor de stat regional =  60%
  • Ajutor de minimis = 90%

Contribuția proprie a solicitantului este de 40% in cazul ajutorului de stat si 10% in cazul ajutorului de minimis.

***În vederea stabilirii intensității maxime a ajutorului regional, autoritățile publice locale (unitățile administrativ teritoriale, inclusiv parteneriatele între acestea) sunt încadrate în categoria întreprinderilor mari. 

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Categoriile și sub-categoriile de cheltuieli eligibile 

Capitolul 1 - Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului (ajutor de stat):

1.2. Amenajarea terenului - maxim 15%

1.3. Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea terenului la starea iniţială - maxim 5%

1.4. Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri rețele de utilități din amplasament)

Capitolul 2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului (ajutor de stat regional)

2.1. Cheltuielile aferente asigurării cu utilitățile necesare funcționării obiectivului de investiție

Capitolul 3. Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (ajutor de minimis)

3.1. Studii de teren

3.2. Obținere avize, acorduri, autorizații

3.3. Proiectare și inginerie

3.4. Consultanță

3.5. Asistență tehnică

Atenție! Cheltuielile de la Capitolul 3+ Capitolul 5.4 (informare și publicitate) + Capitolul 5.2 (comisioane, cote, taxe) sunt eligibile cumulat în limita a maxim 7% din valoarea eligibilă a proiectului.

Capitolul 4. Cheltuieli pentru investiția de bază (ajutor de stat regional)

4.1. Construcții și instalații

4.2. Montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale

4.3. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj

4.4 Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport

4.5 Dotări

4.6. Active necorporale (maxim 20% din cap 4.3, 4.4 și 4.5.)

Capitolul 5. Alte cheltuieli

5.1. Cheltuieli pentru organizarea de șantier  (ajutor de stat regional)

5.2. Comisioane, cote, taxe, costul creditului (ajutor de minimis)

5.3. Cheltuieli diverse și neprevăzute (ajutor de stat regional), eligibil maxim 10% din Cap.4.1.

5.4. Cheltuieli de informare și publicitate (ajutor de minimis) în limitele ratei forfetare

 

Este obligatorie realizarea unor activități de informare și publicitate aferente proiectului, cerințe minime:

  • comunicate de presă - la începutul contractului și la finalizarea contractului publicare  în mass-media (presă scrisă tipărită locală/regională/națională, publicații online etc.);
  • crearea unei secțiuni dedicate proiectului pe site-ul web propriu, dacă acesta există, care să conțină o descriere a proiectului, inclusiv a scopurilor și a rezultatelor acestuia, evidențiind sprijinul financiar din partea UE;
  • promovarea proiectului pe platformele de social media proprii, dacă există;
  • amplasarea de autocolante sau plăcuțe pe mijloacele fixe achiziționate prin proiect;
  • se va expune cel puțin un afiș cu dimensiunea minimă A3 / afișaj electronic echivalent, pentru proiecte cu bugetul sub 500.000 euro;/vor monta plăci permanente (min L 0,8m x h 0,5 m) si panouri  (min L 2m x h 1,5m), pentru proiecte care depășesc bugetul de 500.000 euro;
  • pentru proiectele de achiziție de bunuri și/sau servicii va fi instalat un panou sau o placă cu dimensiunea de min L 0,8m x h 0,5 m;
  • pentru proiecte de investiții în infrastructură (poate conține și dotări), va fi montată minimum o placă sau un panou în locația cu cea mai bună vizibilitate la public;
  • pentru proiectele de investiții în infrastructura de transport (drumuri județene) se vor instala minim 3 panouri față/verso în segmentul de drum cu cea mai bună vizibilitate la public;

Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern sunt cheltuieli neeligibile, dar obligatorii.

TVA este o cheltuială eligibilă în contextul în care este nerecuperabilă, sau pentru proiectele  mai mici de 5 000 000 EUR (inclusiv TVA). Pentru proiectele mai mari de 5 000 000 EUR (inclusiv TVA), TVA este eligibil doar în cazul în care nu se recuperează. 

Structura costurilor directe este următoarea:

1. Lucrări: conform Cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, Cap. 2 – Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiție, Cap. 5 - Cheltuieli pentru investiţia de bază, Cap. 6. Cheltuieli pentru organizarea de șantier - Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, Cap. 8. Cheltuieli diverse şi neprevăzute din Devizul General;

2. Comisioane, cote, taxe, direct legate execuția lucrărilor: conform Cap. 4. Studii, obținere avize, acorduri, autorizaţii din Devizul General.

PR SV Oltenia aplica Opțiuni de costuri simplificate, se va calcula costurile indirecte prin aplicarea unei rate forfetare de 7,00% din costurile directe eligibile, pentru Capitolul 3. Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică și Sub-capitolul 5.4 - Cheltuieli pentru informare și publicitate.

Rata forfetara se va aplica cumulat pe toate cele 3 tipuri de cost si nu pe fiecare.

Cheltuieli neeligibile:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  2. cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  3. cheltuielile efectuate în sprijinul relocării potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  4. cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058;
  5. cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin.(6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu excepția situațiilor reglementate la art. 20 alin. (1) lit. b) din același regulament;
  6. cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite prin ghid, sau  excluse de la finanțare în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. f) din HG nr. 873/2022;
  7. cheltuielile privind costurile de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect (cheltuielile pentru probe tehnologice, teste) se vor încadra în buget ca și cheltuieli neeligibile;
  8. cheltuielile cu investiții privind instalarea/reabilitarea/modernizarea sistemelor de încălzire pe bază de combustibili fosili, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 7, alin (1), litera h), punctul i) din Regulamentul (UE) nr. 2021/1058 și pe bază de biomasă;
  9. taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;
  10. cheltuielile privind costuri administrative; cheltuielile de personal;
  11. cheltuielile financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor; contribuția în natură;
  12. amortizarea; cheltuielile cu leasingul, prevăzute la art. 7 din HG nr. 873/2022; achiziţia de dotări/echipamente/utilaje second-hand;
  13. cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG nr. 2139/2004;
  14. amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj; materialele consumabile, conform reglementărilor contabile (materiale auxiliare, combustibili, piese de schimb, alte materiale consumabile) sau dotări din categoria obiectelor de inventar;\
  15. cheltuieli cu achiziția de clădiri;
  16. cheltuielile cu auditul financiar al proiectului; cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern (cheltuieli neeligibile, dar obligatorii); 

Evaluare și selecție

Evaluarea proiectelor

  1. Verificarea conformității administrative

Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS 2021, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS 2021.

2. Evaluarea tehnică și financiară

Evaluarea tehnică și financiară se realizează de către comisiile de evaluare, în conformitate cu criteriile de evaluare tehnică și financiară, în condițiile prevăzute în Ghidul Solicitantului.

Pragul minim de calitate = Proiectele care nu obtin punctajul de minim 60 de puncte, vor fi respinse de la finanțare.  

Pragul de excelenta = Proiectele care obțin un punctaj minim de 80 de puncte vor intra direct în etapa de contractare.

Pentru apelurile de proiecte cu depunere la termen și mecanism competitiv, procesul de evaluare și selecție începe după încheierea termenului de depunere a cererilor de finanțare, iar finanțarea se face în baza clasamentului realizat, în funcție de punctajul obținut în urma parcurgerii procesului de evaluare.

Depunerea proiectelor

Apel de proiecte competitiv cu depunere la termen, cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS2021/SMIS2021+, disponibilă la adresa web https://www.fonduriue.ro/mysmis-2021

Consultarea publică s-a desfășuarat  în perioada 02-28.08.2023. Versiunea draft a Ghidului solicitantului poate fi consultată aici

Observațiile și propunerile pot fi transmise la adresa de e-mail office@adroltenia.ro   

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană