Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR SV 1/1/1.3-1.4/2023 Competitivitate microîntreprinderi

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere

Informații despre apel

Programului Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027

Prioritatea 1- „Competitivitate prin inovare și întreprinderi dinamice”

Obiectivul Specific 1.3. - „Intensificarea creșterii sustenabile și creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive (FEDR)”, Intervenția 1 -„Îmbunătațirea competitivității și a inovării în microîntreprinderi, prin operațiuni dedicate”

Obiectivul Specific 1.4 - „Dezvoltarea competențelor pentru specializare inteligentă, tranziție industrială și antreprenoriat (FEDR)”

Apel PR SV/MICRO1/1/1.3-1.4/2023

Acest apel vizează Regiunea Sud-Vest Oltenia județele: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea.

Prin acest apel de proiecte PR SV Oltenia urmărește îndeplinirea următoarelor rezultate:

  • Un nr. de 330 microintreprinderi care beneficiază de sprijin prin granturi;
  • Crearea unui număr de 660 locuri de muncă în entitățile care beneficiază de sprijin;
  • Angajați care finalizează programe de formare a competențelor pentru specializare inteligentă, pentru tranziție industrială și antreprenoriat.

Prezentul apel este coordonat de AM PR SV Oltenia, Craiova, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRSV(AM PRSV)   www.adroltenia.ro

Condiții de eligibilitate

Solicitantul este societate sau societate cooperativă care se încadrează în categoria microîntreprinderilor din mediul urban.

Încadrarea în categoria microintreprinderilor conform Legea 346/2004 (nr. de angajati de până la 9 salariați, CA netă/AT de până la 2 mil euro), este obligatorie până la data acordării finanțării, respectiv data semnării contractului de finanțare.

Nu sunt eligibile microîntreprinderile care au sediul social în altă regiune, respectiv Nord-Vest, Vest, Sud-Est, Nord- Est, Sud Muntenia, Centru, București - Ilfov, chiar dacă locul de implementare propus este în Regiunea Sud-Vest Oltenia.

Formă de constituire

-  societate constituită în baza Legii nr. 31/1990

-  societate cooperativă constituită în baza Legiinr. 1/2005

-  tânăr întreprinzător, constituit în baza OUG nr. 6/2011.

Domeniile de activitate

La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN) vizat de investiție, înscris în obiectul de activitate, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.

Codurile CAEN eligibile sunt detaliate in Anexa nr. IV și sunt din domeniile urmatoare: industrii creative, sănatate și wellness, inginerie industrială și materiale, agro-alimentar (smart farming/agricultura de precizie ), ITC si digitalizare, sisteme de transport etc.

Investiția propusă prin proiect trebuie să vizeze o singură clasă CAEN.

La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă domeniul de activitate eligibil (clasa CAEN) vizat de investiție, autorizat la sediul/punctul de lucru (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului, în regiunea SV Oltenia.

Prin excepție, în cazul unei cereri de finanțare care presupune activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN) ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja ca, până la finalizarea implementării proiectului să autorizeze clasa CAEN vizată de investiție, la locul de implementare.

Solicitantul de finanțare nu se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate în anul fiscal anterior (2022).

Solicitantul de finanțare nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii

cererii de finanțare - 2023 și în anul fiscal anterior, respectiv 2022;

Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă de cel puțin unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare, respectiv a fost înființat cel târziu la data de 31.12.2021.

Solicitantul de finanțare a înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, respectiv anul 2022 (Profit exploatare>0).

Solicitantul de finanțare îndeplinește cumulativ condițiile de mai jos:

A. Are minim 1 (unu) număr mediu de locuri de muncă, în anul anterior depunerii proiectului, conform situatiilor financiare depuse la ANAF.

B. Își asumă menținerea cel puțin a numărului mediu de locuri de muncă, înregistrat în anul anterior depunerii proiectului, pe perioada de evaluare, selecție, contractare, implementare, raportare și verificare finală a proiectului și durabilitate, respectiv 3 ani după efectuarea plății finale în cadrul contractului de finanțare.

Solicitantul de finanțare trebuie să respecte toate cerințele de mai sus, respectiv: punctele A,B. a) Nu se vor lua în calcul locurile de muncă nou create în activități suport: administrativ, contabilitate, juridic etc.

Locația de implementare

Regiunea Sud-Vest Oltenia județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea, în mediul urban.

La data depunerii cererii de finanțare, solicitantul trebuie sa aibă sediul social în Regiunea Sud-Vest Oltenia, cel puțin, începând cu data de 1 ianuarie 2022, și va fi menținut pe perioada de durabilitate a investiției, respectiv 3 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanțare în Regiunea Sud-Vest Oltenia.

La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar (punct de lucru).

Excepție de la regula de mai sus: în cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui punct de lucru nou ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja (prin Declarația Unică) ca, până la data semnării contractului de finanțare, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru, în caz contrar proiectul fiind neeligibil.

Perioada de implementare a activităților proiectului, după semnarea contractului de finanțare este de maxim 24 luni, cu posibilitate de prelungire inca 12 luni dar fără a depăși 31.12.2029.

Activități eligibile

 În cadrul acestui apel de proiecte vor fi sprijinite următoarele tipuri de acțiuni:

I. Componenta de investiții

Investițiile eligibile pentru co-finanțare prin ajutor de minimis:

  • activitățile de construcție, modernizare sau extindere a spațiilor de producție sau servicii;
  • activitățile pentru dotarea cu echipamente și instalații industriale, mașini și utilaje sau alte tipuri de dotări specifice;
  • investiții specifice procesului de internaționalizare (participarea, la nivel internațional, în afara României, la târguri, misiuni comerciale, expoziții, în calitate de expozant);
  • activități dedicate extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite, precum și participarea la principalele canale și platforme de internaționalizare, inclusiv dezvoltarea de activități de marketing generate de codul CAEN finanțat, prin participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, în afara României, la târguri, expoziții;
  • activități privind crearea de parteneriate și activități de cooperare la nivel interregional;
  • investiții în adaptarea proceselor tehnologice de producție la sistemele de certificare și standardizare specifice piețelor de export;
  • activități de implementare și certificare a sistemelor de management a calității, calității mediului sau sănătății, management organizațional;
  • acțiuni de creștere a eficienței energetice (complementar la acțiunile de dezvoltare/îmbunătățire a capacităților tehnologice sau dezvoltarea/modernizarea producției);
  • acțiuni privind economia circulară, inclusiv prevenirea și reciclarea deșeurilor, prevenirea și controlul poluării asupra aerului, apei, solului, protecția resurselor de apă, protecția și conservarea biodiversității;
  • activități aferente serviciilor de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare și managementului implementării proiectului;
  • activități de informare și publicitate;

Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale (construire/modernizare/extindere/dotare cu active corporale).

Lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt aferente unei investiții inițiale care constă în activități de construire/ extindere/ dotare cu active corporale a spațiilor de producție/ prestări de servicii.

Valoarea activelor necorporale va fi de maximum 20% din valoarea activelor fixe corporale (includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale este opțională).  

Investițiilor aferente economiei circulare și de creștere a eficienței energetice sunt obligatorii eligibile în cuantum de minimum 5% și în limita a maximum 15% din valoarea eligibilă a proiectului și vor fi punctate suplimentar proiectele care includ aceste acțiuni.

De asemenea, se vor puncta suplimentar proiectele care includ măsuri inovatoare, incluzând inovări tehnologice, de produs sau de proces.

Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiții în active necorporale ori lucrări de modernizare.

II. Componenta de dezvoltare de competențe profesionale pentru specializare inteligentă, tranziție industrială și antreprenoriat

Acțiunile eligibile se supun prevederilor ajutorului de minimis, iar alocarea nu poate depăși mai mult de 500 euro/angajat.

  • Dezvoltarea de competențe profesionale în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor avansate în domeniile de specializare inteligentă regională, tranziție industrială și antreprenoriat, care au legătura cu componenta de investiții;

Aceste acțiuni sunt  opționale și poate fi accesate doar împreună cu componenta de investiții, însă vor fi punctate suplimentar proiectele care  includ aceste acțiuni. 

Alocarea financiară acordată

 Bugetul alocat apelului de proiecte este de  49.411.765 euro (FEDR+BS), din care:

  • 42.000.000 euro (FEDR)
  • 7.411.765 euro (BS - Buget de Stat)

Valoarea finanţării nerambursabile

În cadrul acestui apel, cheltuielile sunt finanțabile prin ajutor de minimis.

Finanțarea nerambursabilă maximă acordată ca ajutor de minimis nu poate depăși plafonul de minimis, respectiv echivalentul în lei a 200.000 euro, acordate unei întreprinderi pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi.

Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect

Valoarea minimă eligibilă: 25.000,00 Euro

Valoarea maximă eligibilă: 200.000,00 Euro

* Cursul de schimb valutar InforEuro este cel valabil la data lansării apelului de proiecte http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm

Rata de intensitate

Contribuția programului = maximum 90%  (în limita a 200,000 eur)  

Contribuția solicitantului =  minimum 10%  

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Capitolul 1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului (finanțabile prin ajutor de stat regional)

  • Amenajarea terenului
  • Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială

Capitolul 2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții (finanțabile prin ajutor de stat regional)

  • alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații etc care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic, ca aparținând obiectivului de investiție;
  • cheltuielile aferente racordării;  la rețelele de utilități.

Capitolul 3. Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (finanțabile prin ajutor de minimis)

  • Studii de teren;
  • Obținere avize, acorduri, autorizații;
  • Proiectare și inginerie;
  • Consultanță;
  • Asistență tehnică;

Capitolul 4. Cheltuieli pentru investiția de bază (finanțabile prin ajutor de stat regional)

  • Construcții și instalații;
  • Dotări (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu si fara montaj, dotări) – exclus  bunuri din categoria obiectelor de inventar;
  • Active corporale;

 Capitolul 5. Alte cheltuieli (finanțabile prin ajutor de stat regional)

  • Organizare de șantier
  • Comisioane, cote si taxe
  • Cheltuieli diverse și neprevăzute

Capitolul 6. Cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului (finanțabile prin ajutor de minimis)

- anunț în presă la începerea și la finalizarea proiectului (presa scrisă sau online); 

-  placa permanentă, panou temporar și autocolante;

Capitolul 7. Cheltuieli cu activități specifice priorității de investiție (finanțabile prin ajutor de minimis)

  • Cheltuieli cu activități de certificare/recertificare a produselor, serviciilor, proceselor
  • Cheltuieli cu activități de certificare/recertificare a sistemelor de management
  • Cheltuieli cu activități de internaționalizare
  • Cheltuieli cu adaptarea proceselor tehnologice de producție la sistemele de certificare și standardizare specifice piețelor de export;
  • Cheltuieli privind crearea de parteneriate și activități de cooperare la nivel interregional;
  • Cheltuieli cu activități de dezvoltare a competențelor personalului;

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nerecuperabilă aferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă.

Se aplică opțiunea de costuri simplificate prin aplicarea unei rate forfetare de 5% asupra costurilor directe eligibile pentru:

  • Cap. 3 Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică
  • Cap. 6 Cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului și consultanței, comisioanelor, cotelor, taxelor, măsurilor de comunicare și vizibilitate

 Sunt considerate neeligibile:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;
  2. costurile operaționale, de funcționare, de testare și întreținere;
  3.  costuri administrative, costuri de personal;
  4.  cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  5. contribuția in natura; amortizarea; cheltuielile cu leasingul;
  6. cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”;
  7. Cheltuieli cu elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenții, PT, verificarea tehnica de calitate a PT si DTE;
  8. Cheltuielile efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului, cu excepția celor aferente Capitolului 3 ”Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică” de mai sus.
  9. Cheltuieli cu auditul financiar extern.

Criterii de evaluare și selecție

Procesul de evaluare se va realiza în ordinea depunerii proiectelor în MySMIS2021/SMIS2021+. Principalele etape ale procesului de evaluare, selecție și contractare sunt

1. Verificarea conformității administrative

Această etapă este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.

2. Evaluarea tehnică și financiară

Evaluarea tehnică și financiară se va realiza în baza grilei de evaluare (criterii de evaluare tehnică și financiară).

 3. Contractare

Prag de calitate de 60 puncte

Proiectele care nu întrunesc punctajul de 60 de puncte, respectiv care obțin 0 la unul din criteriile sau subcriteriile din cadrul Secțiunii I a grilei ETF, vor fi respinse de la finanțare.

Prag de excelență de 90 puncte  - proiectele care îndeplinesc  pragul de excelență se vor contracta direct în funcție de data și ora depunerii și în limita alocării financiare a apelului.

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte tip competitiv,  cu depunere la termen.

După deschiderea apelului, solicitantul va avea la dispoziție 30 de zile pentru pregătirea cererii de finanțare și a anexelor.

Cererile de finanțare se vor depune prin intermediul aplicației SMIS2021/MySMIS2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată.

Ghidul a fost în consultare publică în perioada 25 august – 18 septembrie 2023

Centralizatorul răspunsurilor la propunerile și observațiile primite în etapa de consultare publică (25.08 - 18.09.2023) a ghidului specific: Îmbunătățirea competitivității și a inovării în microîntreprinderi poate fi descărcat apăsând butonul „Descarcă Ghidul Solicitantului” din secțiunea de mai jos.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană