Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRV P4. 4.1 - Mobilitate urbană sustenabilă - consultare

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Programul Regional Vest 2021-2027

Obiectiv de politică 2 - O Europă mai verde, rezilientă, cu emisii reduse de dioxid de carbon care trece la o economie cu zero emisii de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice si adaptării la acestea, a prevenirii și gestionării riscurilor și a mobilității urbane sustenabile

Prioritatea 4 - O regiune cu mobilitate urbană sustenabilă

Obiectiv specific RSO2.8 Promovarea mobilității urbane mutimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon

Intervenția regională 4.1 Mobilitate urbană sustenabilă  

Prin prezentul ghid se vor lansa 6 apeluri de proiecte cu alocări teritoriale diferite: PRV/4.1/1.1, PRV/4.1/1.2, PRV/4.1/1.3, PRV/4.1/1.4, PRV/4.1/1.5, PRV/4.1/1.6 

Beneficiari eligibili:

  • Unitățile administrative-teritoriale (UAT) municipii reședință de județ, municipii și orașe din Regiunea Vest;
  • Parteneriate între UAT municipii reședință de județ, municipii sau orașe - lider de parteneriat, și UAT județ/e, UAT comună/e din zona definită în cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană și tratată în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, după caz- membri.

 

Obiectiv general - Creșterea capacității, calității și atractivității transportului public de călători, precum și a modurilor de transport prietenoase cu mediul

Obiective specifice

  • Creșterea capacității, calității și atractivității transportului public de călători, precum și a modurilor de transport prietenoase cu mediul;
  • Creșterea gradului de siguranță în trafic, în special pentru pietoni și bicicliști;
  • Îmbunătățirea calității aerului din orașe și protecția mediului înconjurător, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și eliminarea congestionării;
  • Asigurarea accesului îmbunătățit la mobilitate pentru toți cetățenii, în special pentru persoanele cu dizabilități și cele în vârstă;
  • Asigurarea conectivității zonelor centrale ale orașelor cu cartierele situate la marginea orașului, cu satele aparținătoare și cu localitățile din zona de intervenție definită în SIDU și PMUD.

Rezultatele urmărite

  1. Dezvoltarea, extinderea și optimizarea liniilor de transport public curat;
  2. Modernizarea și extinderea parcului de mijloace de transport în comun de tipul "zero emisii", inclusiv a rețelei de infrastructură publică pentru încărcarea acestora;
  3. Dezvoltarea, extinderea și optimizarea infrastructurii pentru transportul nemotorizat;
  4. Dezvoltarea și implementarea de sisteme de transport inteligente și sisteme de management al traficului, care să contribuie la decongestionarea traficului;
  5. Modernizarea sau dezvoltarea sistemelor de e-ticketing în vederea modernizării și transparentizării gestiunii serviciilor de transport public.

Prezenta  intervenție regională este coordonată  de către Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Vest (ADR Vest), Timișoara, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRV (AM PRV)  www.adrvest.ro

Bugetul apelului și finanțarea acordată

Bugetul alocat pe acest apel este de 32,43 mil. euro.

Contribuția solicitantului (BL***) la finanțarea investiției este de minim 2% din valoarea totală eligibilă a investiției. 

Valoare eligibilă a proiectului

a) În cazul UAT municipii reședință de județ, inclusiv parteneriate cu UAT județe și/sau cu UAT comune din arealele/zonele de intervenție definite în SIDU și PMUD:

i. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro

ii. valoare eligibilă maximă – 20.000.000 euro

b) În cazul UAT municipii, inclusiv parteneriate cu UAT județe și/sau cu UAT comune din arealele/zonele de intervenție definite în SIDU și PMUD:

i. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro

ii. valoare eligibilă maximă – 10.000.000 euro

c) În cazul UAT orașe, inclusiv parteneriate cu UAT județ și/sau UAT comune din arealele/zonele de intervenție definite în cadrul documentelor strategice ale solicitantului de finanțare, respectiv SIDU și PMUD:

i. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro

ii. valoare eligibilă maximă – 5.000.000 euro

d) În cazul UAT municipii și orașe din ITI Valea Jiului, inclusiv parteneriate între acestea sau cu UAT din arealele/zonele de intervenție definite în SIDU și PMUD:

i. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro, valoare eligibilă maximă – 10.000.000 euro, pentru proiecte depuse de un UAT municipiu individual sau în parteneriat cu UAT comune din arealele/zonele de intervenție definite în cadrul documentelor strategice ale solicitantului de finanțare

sau
ii. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro, valoare eligibilă maximă - 5.000.000 euro, pentru proiecte depuse de un UAT oraș individual sau în parteneriat cu UAT comune din arealele/zonele de intervenție definite în cadrul documentelor strategice ale solicitantului de finanțare

sau 

iii. valoare eligibilă minimă – 500.000 euro, valoare eligibilă maximă - 15.000.000 euro, pentru proiecte depuse de parteneriate între UAT municipii și/sau UAT orașe din ITI Valea Jiului.


***BL – Bugetul local

Condiții de eligibilitate

  • Proiectul se depune la faza de Proiect tehnic cu Autorizație de construire și/sau după caz, Studiu de oportunitate;
  • Proiectul trebuie obligatoriu să fie inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al municipiului sau orașului și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), fiind astfel dovedită prioritizarea la nivel local;
  • Pentru proiectele depuse în parteneriat, zona de intervenție este obligatoriu să fie definită în cadrul documentelor strategice ale solicitantului de finanțare UAT municipiu sau oraș - lider de parteneriat, respectiv PMUD și SIDU;
  • Proiectul include în mod obligatoriu cel puțin o investiție în achiziția de mijloace de transport în comun, în construirea, modernizarea, reabilitarea, extinderea infrastructurii de transport urban curate - linii de tramvai și troleibuz, în sistemul de transport public local de călători sau într-un sistem pentru transport alternativ nemotorizat;
  • În cazul în care proiectul include investiții în transportul public, solicitantul de finanțare are încheiat un contract de servicii publice în baza Regulamentului (CE) nr. 1370/2007, a publicat în JOUE anunțul de intenție privind procedura de atribuire a contractului de servicii publice sau își asumă că va încheia un contract de servicii publice în termen de maxim un an de la data semnării contractului de finanțare;
  • Mijloacele de transport achiziționate trebuie să fie omologate și să asigure respectarea standardelor de accesibilitate pentru accesul persoanelor cu dizabilități, iar investițiile în infrastructură trebuie să propună măsuri de siguranță rutieră;
  • Nu se finanțează proiecte care contribuie doar la îmbunătățirea vitezei de deplasare/fluidizare a traficului autoturismelor participante la traficul rutier.
  • Perioada de implementare a activităților proiectului  nu depășește 31 decembrie 2029.
  • Proiectul include măsurile de comunicare și vizibilitate, conform cerințelor din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu excepțiile stabilite prin HG 873/2022 privind stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021 - 2027 prin Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European Plus, Fondul de Coeziune și Fondul pentru o Tranziție Justă.
  • Locația de implementare a proiectului: este situată în mediul urban sau în zona de intervenție definită în cadrul SIDU și PMUD;
  • Proiectul respectă legislația națională și comunitară în domeniile egalității de șanse, de gen/nediscriminare/accesibilitate, dezvoltare durabilă/eficienţă energetică/ imunizarea climatică;
  • Proiectul respectă principiul DNSH - ,,A nu prejudicia în mod semnificativ”, conform legislației aplicabile din Regulamentul (UE) 2020/852;

Activități eligibile

A. Investiții privind sistemele de transport public local de călători și sistemele pentru transport alternativ nemotorizat:

  1. Construirea, modernizarea, reabilitarea, extinderea infrastructurii de transport urban curate - linii de tramvai și troleibuz;
  2. Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii pentru transportul nemotorizat: piste de cicliști, trasee pietonale generate exclusiv de investițiile în infrastructura de transport public sau transport alternativ nemotorizat;
  3. Achiziționarea materialului rulant;
  4. Achiziționarea de troleibuze, autobuze, microbuze de tipul ,,zero emisii” pentru transport urban curat, inclusiv dezvoltarea infrastructurii de combustibili alternativi/stații de încărcare - în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2001;
  5. Achiziționarea de echipamente, utilaje, instalații necesare pentru exploatarea și întreținerea infrastructurii de transport public și a flotei mijloacelor de transport public;
  6. Dezvoltarea sistemelor de bike-sharing, achiziția de biciclete sau a altor mijloace de transport ecologice.

 

B. Alte activități integrate în cadrul celor specificate la litera A, destinate reducerii emisiilor de CO2 și creșterii calității aerului în zona urbană:

  1. Dezvoltarea de sisteme inteligente de transport, e-ticketing, management de trafic, management al flotei;
  2. Dezvoltarea unor soluții de organizare a traficului care facilitează circulația eficientă a transportului public, inclusiv măsuri de siguranță rutieră;
  3. Dezvoltarea, extinderea, modernizarea, reconfigurarea stațiilor de transport public, inclusiv a stațiilor și conexiunilor inter-modale;
  4. Construcția și modernizarea de parcări  "Park&Ride" în afara centrelor orașelor, care asigură tranziția către transportul public (maxim 20% din valoarea C+M eligibil).

Atât în cadrul tipurilor de activități eligibile din categoria A, cât și din categoria B, sunt eligibile următoarele tipuri de intervenții:
a) Măsuri de siguranță rutieră - road-safety – activitate obligatorie;
b) Măsuri de accesibilitate destinate tuturor utilizatorilor, inclusiv persoanele cu nevoi speciale – activitate obligatorie;
c) Aliniamente de arbori, apărări de maluri și consolidări de versanți, investiții suplimentare pentru protecția infrastructurii de mobilitate față de efectele generate de condiții meteorologice extreme etc.;
d) Elemente de digitalizare în transporturi, de exemplu: aplicații/platforme pentru planificarea călătoriilor, informații despre trasee, localizarea în timp real a mijloacelor de transport, etc.;
e) Intersecții cu linii de cale ferată, pasaje, poduri sau intervenții la albiile minore, noduri rutiere, activități eligibile doar în scopul realizării obiectivului proiectului;
f) Măsuri conexe de tipul (maxim 15% din valoarea totală eligibilă a proiectului)

i. refacerea structurilor rutiere în zonele de racord la infrastructura existentă, a elementelor propuse prin proiect: linie de tramvai, rețea troleibuz, infrastructură pentru combustibil alternativi, piste pentru cicliști etc.;
ii. iluminat public;
iii. rețele de utilități, inclusiv relocări ale acestora etc.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuieli eligibile

Categoriile de cheltuieli eligibile sunt detaliate în cadrul Anexei 5_Lista cheltuielilor eligibile și neeligibile.

Costurile directe sunt acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului se reflectă/transpun în obiectivul investițional propus prin proiect, respectiv:
1. Lucrări : conform cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, cap. 2 - Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii, cap. 4 - Cheltuieli pentru investiţia de bază, subcap. 4.1, 4.2, 4,3, cap.5 - Alte cheltuieli, subcap. 5.1, 5.3, cap.6 - Cheluieli pentru probe tehnologice si teste, din Devizul General;
2. Echipamente/dotari: conform cap. 4 - Cheltuieli pentru investiţia de bază, subcap. 4.4, 4.5, 4.6, din Devizul General;
3. Servicii: conform cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, subcap.3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.8 din Devizul General.

Costurile indirecte, prin opoziție cu costurile directe, sunt toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe și care sprijină realizarea obiectivului investițional propus prin proiect, dar, la finalul implementării, nu se reflectă în mod direct în obiectivul investițional.Costurile directe reprezintă baza pentru calcularea costurilor indirecte.
Structura costurilor indirecte este următoarea:
1. Consultanța (conform cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, subcap. 3.6 Organizarea procedurilor de achiziție, subcap. 3.7.1 - Managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii, subcap. 3.7.2 – Auditul financiar din Devizul General)
2. Comunicare și vizibilitate (conform cap. 5 - Alte cheltuieli, subcap. 5.4 - Cheltuieli pentru informare şi publicitate din Devizul General)
3. Comisioane, cote, taxe (conform cap. 5 - Alte cheltuieli, subcap. 5.2 Comisioane, cote, taxe, costul creditului din Devizul General)
Se vor utiliza opțiuni simplificate în materie de costuri pentru decontarea cheltuielilor aferente consultanței, auditului, comisioanelor, cotelor, taxelor și măsurilor de comunicare și vizibilitate ca 5% rată forfetară din costurile directe.
Formula de calcul a costurilor indirecte Co ind = Co dir * Rforfetară (5%)
Taxa pe valoare adăugată nerecuperabilă aferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă.

Cheltuieli neeligibile

Sunt considerate neeligibile:
i. Orice cheltuielile efectuate înainte de 01.01.2021 conform prevederilor art. 63, alin (2) din Regulamentul (UE) nr.1060/2021.
ii. Orice cheltuieli efectuate după finalizarea etapei de implementare a proiectului.
iii. Toate cheltuielile neeligibile enumerate în Anexa 5_Lista cheltuielilor eligibile și neeligibile.

Evaluare și selecție

În Anexa 3- Grila de evaluare și selecție a cererii de finanțare se regăsesc detaliile cu privire la modalitatea de verificare a fiecărui criteriu.

Depunere proiecte

Observații și propuneri se pot transmite la e-mail: consultare@adrvest.ro, în perioada 09.04.2024 - 30.04.2024, ora 12:00.

Conform ghidului în consultare, perioada de depunere a proiectelor este 07.05.2024, ora 12:00:00 - 07.11.2024, ora 12:00:00.

Cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, disponibil la adresa web http://www.fonduriue. ro/MySMIS2021/SMIS2021+

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană