In randul tinerilor, rata somajului este de aproape 23% in intreaga Uniune Europeana, desi exista peste 2 milioane de locuri de munca vacante care nu pot fi ocupate. Europa are nevoie de o reorganizare radicala a modului in care sistemele de invatamant si formare contribuie la dezvoltarea competentelor necesare pe piata muncii. Este o provocare cum nu se poate mai dificila in contextul masurilor de austeritate generalizate si al reducerilor din cadrul bugetelor pentru educatie. Comisia Europeana lanseaza o strategie denumita „Reorganizarea invatamantului” destinata sa incurajeze statele membre sa ia masuri imediate pentru a asigura formarea, in randul tinerilor, a competentelor si aptitudinilor necesare pe piata muncii si pentru a-si atinge obiectivele in materie de crestere si de creare de locuri de munca.
Androulla Vassiliou, comisarul pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a declarat: „Reorganizarea invatamantului nu este doar o chestiune de bani: desi este adevarat ca trebuie sa investim mai mult in educatie si formare, este limpede ca sistemele de invatamant trebuie sa fie modernizate si dotate cu un mod de functionare mai flexibil pentru a raspunde necesitatilor reale ale societatii contemporane.Europa va reveni la o crestere sustinuta numai prin formarea de profesionisti inalt calificati si adaptabili care sa poata contribui la inovare si antreprenoriat. Realizarea de investitii eficiente si bine orientate este esentiala in acest sens, insa nu ne vom atinge obiectivele reducand bugetele pentru educatie.”
Strategia „Reorganizarea invatamantului” vizeaza o schimbare radicala a sistemelor educative, concentrandu-se mai mult asupra „rezultatelor invatarii”, si anume asupra cunostintelor, competentelor si aptitudinilor pe care le dobandesc elevii. Simplul fapt de a fi participat la procesul educational nu mai este suficient. In plus, mai trebuie imbunatatite considerabil si cunostintele elementare in materie de citit, scris si socotit si trebuie dezvoltate sau consolidate competentele antreprenoriale si spiritul de initiativa.
Pentru a se asigura o mai mare compatibilitate a invatamantului cu necesitatile elevilor si ale pietei muncii, metodele de evaluare trebuie adaptate si modernizate. Ar trebui intensificata utilizarea TIC si a resurselor educationale deschise in toate contextele educationale. Profesorii trebuie sa-si actualizeze propriile competente prin formare periodica. De asemenea, strategia face apel la statele membre sa consolideze legaturile dintre scoala si angajatori, sa apropie intreprinderile de sala de clasa si sa le permita tinerilor sa descopere universul muncii prin intensificarea activitatilor de invatare intr-un mediu profesional. Ministri educatiei din UE sunt incurajati, de asemenea, sa-si intensifice cooperarea in acest domeniu la nivel national si european.
Printre alte masuri propuse se numara un nou criteriu de referinta pentru invatarea limbilor straine, orientarile privind evaluarea si dezvoltarea educatiei antreprenoriale, precum si o analiza a impactului la nivelul UE privind utilizarea TIC si a resurselor educationale deschise in invatamant, pentru a deschide calea unei noi initiative, care va fi lansata in 2013, privind „Deschiderea invatamantului”, al carei scop este de a valorifica la maximum potentialul TIC pentru educatie.
Context
Competentele sunt esentiale pentru productivitate, iar Europa trebuie sa reactioneze, data fiind cresterea calitatii educatiei si a ofertei de competente pe plan mondial. Prognozele indica faptul ca, in 2020, peste o treime dintre locurile de munca din UE vor putea fi ocupate numai de absolventi de invatamant tertiar si ca numai 18% dintre locurile de munca vor fi disponibile pentru persoane cu un nivel redus de calificare.
In prezent, 73 de milioane de europeni, adica aproximativ 25% dintre adulti, au un nivel scazut de educatie. Aproape 20% dintre tinerii de 15 ani sunt analfabeti, iar in cinci tari, peste 25% dintre acestia au un nivel scazut al competentelor de citire (Bulgaria - 41%, Romania - 40%, Malta - 36%, Austria - 27,5% si Luxemburg - 26%). Abandonul scolar ramane la niveluri inacceptabil de ridicate in mai multe state membre: 26,5% in Spania si 23,2% in Portugalia (obiectivul UE este de sub 10%). Dintre adulti, mai putin de 9% participa la formarea pe tot parcursul vietii (obiectivul UE este de 15%).
Recomandarile conturate in „Reorganizarea invatamantului” se bazeaza pe concluziile „Monitorului educatiei si formarii” din 2012, o noua ancheta anuala a Comisiei care evidentiaza oferta de competente din statele membre.
„Reorganizarea invatamantului” pe scurt: