Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Cum ar putea fi simplificata implementarea financiara a proiectelor finantate din FSE in perioada 2014-2020

Ministerul Fondurilor Europene a publicat principalele aspecte discutate in cadrul seminarului organizat de catre Autoritatea de Mangement POS DRU, in data de 19 aprilie 2013 cu tema “Extinderea utilizarii optiunilor simplificate privind costurile in programele FSE pentru perioada 2014-2020”, privind imbunatatirea implementarii financiare a proiectelor:

De ce costuri simplificate?
In implementarea unui proiect, obtinerea rezultatelor scontate ar trebui sa aiba prioritate in fata verificarii facturilor si chitantelor. In acest sens trebuie avuta in vedere simplificarea activitatii prin aplicarea masurilor pentru costuri simplificate.

Comisia Europeana propune 3 metode pentru simplificarea costurilor

  1. Rate fixe – pentru costurile indirecte.
  2. Utilizarea costurilor unitare - rambursarea calculata pe baza cantitatilor livrate inmultita cu un cost unitar.
  3. Aplicarea sumelor forfetare.
Informatii referitoare la simiplificarea costurilor sunt disponibile in Agenda de simplificare a Cadrului Financiar Multianual 2014-2020 si in Regulamentul 1268/2012 - Norme de aplicare a Regulamentului 966/2012 .

In 90% din cazuri, cheltuielile indirecte sunt greu de verificat,de obicei nu sunt asa de mari si difera de la o tara la alta. Prima optiune pentru simplificare ar putea fi costul sau tariful fix. Costurile indirecte vor fi verificate pe baza costurilor directe, reducand, astfel timpul aferent calculelor. O alta posibilitate este stabilirea unui nivel standard al costurilor unitare (i.e. 1 ora de instruire livrata/ persoana = 6 euro, in proiect au fost livrate 21.400 de ore de instruire, astfel incat costul instruirii la nivelul intregului proiect este 21.400 x 6 euro = 128.400 euro).

Care este metodologia pentru 2014-2020?
  • Definirea clara a unui sistem de rate fixe pentru costurile indirecte;
  • Compatibilitate cu regulile nationale;
  • Introducerea definirii costurilor directe in reglementari;
  • Comunicarea intre autoritatile de audit, management, de certificare;
  • Armonizarea actiunilor pentru programele operationale;
  • Imbunatatirea sigurantei juridice;

Metodologia trebuie sa se bazeze pe date statistice si/sau pe datele istorice verificate ale beneficiarilor individuali. Se pot stabili ratele fixe prin reglementari la nivel european– de exemplu: 15 % din costurile directe pentru cele indirecte. Costurile de personal trebuie definite la nivel national.

Optiuni simplificate privind costurile – perspectiva auditului – riscuri si beneficii ale simplicarii

Francisco Merchan Cantos – Director Audit si Control – DG Ocupare, Afaceri Sociale si Incluziune, Comisia Europeana a precizat ca unul dintre avantajele aplicarii costurilor simplificate este reducerea semnificativa a duratei auditului: “Trebuie sa realizam un echilibru si sa ne asiguram ca aceste masuri sunt conforme cu reglementarile. Comisia trebuie sa se axeze asupra metodologiei (metode de calcul, date istorice) pentru ca cele trei metode sa fie implementate”. Cantos a declarat faptul ca erorile identificate in prezent pot fi eliminate prin implementarea operatiunilor cu costuri simplificate.

Juan Ignacio Gonzales Bastero – Sef Unitate – Unitatea pentru Dialog Social European Ocupare si Afaceri Sociale – Audit European, Comisia Europeana, a continuat seminarul discutand despre audit si abordarea acestuia din perspectiva aplicarii costurilor simplificare.

Auditul, spune acesta, este responsabil de verificarea modalitatii de calcul, a corectitudinii cifrelor: “Vom verifica daca metoda de calcul este in regula. Vom putea cere anumite documente pentru verificarea corectitudinii. Nu vom mai audita detaliile! Obiectivul auditului va fi acela de a examina modul de calcul. Vom verifica gradul de utilizare al costurilor simplificate”, a declarat Juan Ignacio Gonzales Bastero.

Experienta Belgiei in aplicarea optiunilor simplificate privind costurile


Louis Vervloet, Director Agentia Flamanda pentru Fondul Social European, Belgia, a prezentat in partea a III-a a seminarului, exemple de bune practici privind costurile simplificate aplicate de Belgia. Acesta a evidentiat punctele cheie pentru implementarea costurilor simplificate: “Am ascultat beneficiarii finali si am incercat sa aflam ce am facut bine si ce nu cu scopul de a imbunatati sistemul. Costurile suplimentare au fost una dintre problemele identificate. Managementul financiar ar trebui sa ramana un aspect secundar, o modalitate de a indeplini obiectivele”.

Implementarea costurilor simplificate a pornit cu aplicarea costurilor fixe. Ratele fixe au fost calculate in 2007 atunci cand reglementarea a fost elaborata. Au fost verificate platile si costurile indirecte cu ajutorul unui sistem online, intr-o baza de date. A fost stabilit procentul costurilor indirecte la 12-23% din valoarea proiectului.

“Pe viitor, in urma discutiilor cu comitetul de monitorizare,(n.r. in Belgia) se va lucra cu valori / costuri standard, cu exceptia costurilor de personal pentru cursanti, pentru care nu exista medii”, a declarat Louis Vervloet.

Experienta Ungariei in aplicarea optiunilor simplificate privind costurile

Hunya Balazs, Director adjunct de directie, Autoritatea de Management pentru Programul Resurse Umane, Ungaria, a declarat la inceputul prezentarii sale: “Vin dintr-o tara mica din centrul Europei care este obsedata de reglementare. Daca vorbim de regulile de elibigibiltate, la nivel national avem 100 de pagini”.

Cu ajutorul beneficiarilor finali si al ONG-urilor prezente in Comitetul de Monitorizare, Ungaria a putut identifica acele aspecte ce ingreunau procesul de implementare al proiectelor. A fost redus numarul de documente care nu erau necesare si s-ainvestit intr-o baza de date performanta unde proiectele pot fi identificare dupa numarul de inregistrare. Au fost stabilite ratele fixe in urma analizarii proiectelor ce erau implementate in procent de 95%. Un alt criteriu folosit pentru stabilirea ratelor fixe a fost dimensiunea proiectului, intrucat nu poate fi folosita aceeasi rata fixa pentru toate proiectele FSE.

Consideratii asupra potentialei utilizari a optiunilor simplificate privind costurile, in implementarea FSE in Romania

Conform raportului anual al Curtii Europene de Conturi referitor la executia bugetului privind exercitiul financiar 2011, in Europa, aproximativ 70% din programele operationale utilizeaza cel putin una dintre optiunile simplificate privind costurile. Dintre diferitele optiuni, rata forfetara pentru costurile indirecte si baremul standard pentru costurile unitare sunt cele mai utilizate.

Pentru perioada de programare 2014-2020, AMPOSDRU are in vedere utilizarea de:
  • Bareme standard pentru costurile unitare;
  • Sume forfetare care nu depasesc 100 000 Euro din contributia publica (Granturi);
  • Finantare forfetara, stabilita prin aplicarea unui procentaj la una sau mai multe categorii definite de costuri.

AMPOSDRU are in vedere achizitionarea de servicii de asistenta tehnica relevanta pentru acest domeniu, facilitarea de schimburi de experienta cu alte autoritati de management din statele membre care au aplicat costuri simplificate.

Masurile discutate in cadrul seminarului au pus bazele conturarii metodologiei de lucru pentru urmatorul ciclu financiar 2014-2020, pornind de la experientele acumulate in perioadele anterioare de programare.

Sursa: www.fonduri-ue.ro

Vizualizări: 226