Programul Start-up Nation a suferit o serie de modificări importante pe ultima sută de metri înainte de lansare. Secretarul de stat în Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Ilan Laufer, a anunțat ieri, 18 mai 2017, în cadrul unei conferințe organizate la Universitatea din București și dedicate programului, că planul de afaceri a fost simplificat față de varianta publicată la începutul lunii mai.
De asemenea, și schema de minimis a suferit o serie de modificări, printre acestea numărându-se faptul că în calcularea ponderii echipamentelor tehnologice și software-urilor în totalul valorii planului de afaceri vor fi incluse și echipamentele încadrate în categoria obiectelor de inventar. Astfel, beneficiarii Programului ar urma să se încadreze mai ușor pentru obținerea celor 10 puncte acordate dacă echipamentele și software-urile reprezintă cel puțin 50% din valoarea totală a cheltuielilor.
Conform declarațiilor oficialilor prezenți, caracterul inovator al proiectului se va analiza în raport cu vechimea tehnologiei echipamentelor și software-ului achiziționate în cadrul proiectului. Cele 5 puncte aferente acestui criteriu se vor acorda dacă 25% din echipamentele tehnologice și software-ul achiziționate vor îngloba tehnologii inovative, nu mai vechi de 3 ani. Îndeplinirea acestui criteriu va fi demonstrată printr-un certificat eliberat de către producător, respectiv distribuitor ce va fi depus la prima cerere de rambursare/plată, beneficiarii fiind astfel constrânși să demonstreze îndeplinirea celor 2 condiții.
Alte clarificări referitoare la Program menționate în cadrul conferinței:
Un aspect adus în discuție de către participanții la prezentare a fost dacă va fi obligatorie menținerea plafonului salarial în perioada de monitorizare de 2 ani pentru locurile de muncă create, reprezentanții ministerului menționând că, deși acest aspect nu a fost prevăzut în mod expres în schemă, așteptarea este ca plafoanele salariale să fie menținute și după implementarea proiectului.
De asemenea, pentru a preîntâmpina problemele cauzate de fluctuația de personal oficialii au specificat că se poartă discuții pentru introducerea unui termen de 30 zile pentru ocuparea locului de muncă vacantat.
Implementarea programului se va realiza în parteneriat, cel mai probabil un partener din domeniul bancar, care va acorda beneficiarilor credite punte pentru implementarea planurilor de afaceri prin intermediul cererilor de rambursare. Creditele acordate vor fi garantate prin intermediul FNGCIMM, iar comisionul FNGCIMM va fi cheltuială eligibilă în cadrul programului.
Lansarea apelului de proiecte Start-up Nation este programată pentru începutul lunii iunie, urmând ca primele contracte de finanțare să fie semnate în luna august 2017. Documentele modificate (schema de minimis și planul de afaceri) ar urma să fie publicate săptămâna viitoare.
Anca Petrucă,
www.fonduri-structurale.ro