Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

În sprint spre finanțare. Între entuziasmul aplicării online și frustrarea de a pierde minute prețioase din cauza erorilor platformei

De la entuziasmul accesării unor fonduri esențiale pentru supraviețuirea afacerii la disperarea de a rămâne nefinanțat este o cale foarte scurtă. O demonstrează experiența depunerii pe granturile de capital de lucru, una dintre cele trei măsuri de sprijin puse la dispoziție de Guvern, prin OUG 130/2020, mediului de afaceri în contextul crizei generate de pandemie.

fonduri-structurale.ro a colectat în ultimele zile experiența aplicanților printr-un sondaj lansat pe 24 octombrie 2020.

Peste 600 de reprezentanți ai IMM-urilor care au aplicat în cadrul acestei linii de finanțare și-au împărtășit experiența în utilizarea platformei puse la dispoziție de MEEMA (granturi.imm.gov.ro) și depunerea aplicației pe granturile de capital de lucru. Răspunsurile au venit atât din zona HoReCa (peste 200 de raspunsuri), cât și din alte industrii eligibile la finanțare (ex. publicitate, învățământ, industrii culturale și creative, organizare de evenimente).

Răspunsurile relevă faptul că, deși aplicanții s-au pregătit din timp și au apreciat pozitiv faptul că a fost pusă la dispoziție de către minister o platformă electronică, experiența aplicării efective a fost marcată de dificultățile de funcționare și erorile de sistem din dimineața primei zile de depunere.

Deși numărul respondenților care au apreciat că platforma a funcționat „bine” și „foarte bine” (54%) îl depășește pe cel al celor care au declarat opusul (46%), 418 (67%) dintre aceștia au declarat că au apărut erori ale platformei în momentul în care încărcau aplicația. Cel mai frecvent, aceste erori au întârziat depunerea cu 2-5 minute (23% dintre răspunsuri) și 5-10 minute (20%).

„Am început înscrierea în aplicație la 10:00. Am finalizat înregistrarea la 10:08. Estimez că erorile din aplicație au întârziat înregistrarea cu aproximativ 5 minute, astfel încât la 10:03 ar fi trebuit să fi fost înregistrat dacă aplicația funcționa normal”, a arătat un respondent.

Raportat la lista depunerilor, pe acest aplicant cele 5 minute de întârziere l-au „costat” cel puțin 4.500 de poziții în clasament, reducându-i semnificativ șansele de a prinde un loc eligibil la finanțare (n.r. raportat la alocarea inițială de 350 milioane de euro; între timp, Guvernul a anunțat suplimentarea bugetului).

Deși apreciază că depunerea online a avut multe aspecte pozitive, un alt respondent este de părere că „modalitatea primul venit - primul servit a făcut din înscrierea în program o cursă contracronometru, astfel încât departajarea între solicitanți nu s-a realizat în mod justificat, ci în funcție de modul de funcționare a aplicației”.

Erorile menționate de aplicanți:

•    Nepreluarea declarațiilor preîncărcate în platformă, fiind necesară reluarea de mai multe ori a procesului de selectare/încărcare a acestor documente,

•    Delogare neașteptată din platformă cu mesajul „sesiune expirată”, fiind necesară o nouă logare,

•    Eroare la upload la cererea semnată electronic,

•    Timpi mari de așteptare de la un pas la altul.

69% dintre respondenți au declarat că platforma și/sau modalitatea de depunere au avut aspecte pozitive. Mulți aplicanți au apreciat faptul că:

•    Platforma a fost conectată cu baze de date precum cea de la ANAF și au fost preluate automat datele în aplicație,

•    Au putut fi generate automat declarațiile,

•    A fost calculată automat finanțarea solicitată și contribuția proprie,

•    S-a putut verifica în timp real numărul de ordine al aplicației și numărul total de aplicații depuse.

În ceea ce privește calcularea finanțării ce a putut fi solicitată, 51% dintre respondenți au declarat că nu consideră că ar fi fost mai potrivită opțiunea de a solicita o sumă în limita a maximum 15% din cifra de afaceri pe 2019, față de varianta automată generată de sistem. Cu privire la acest aspect, unii dintre respondenți au apreciat, însă, că era necesară o abordare mai constructivă în stabilirea finanțării de către fiecare aplicant: „Era mai firesc să îți analizezi nevoile și să ceri pentru cât ai nevoie. Așa, este posibil ca cei care primesc banii să nu îi cheltuiască pe toți și să-i dea înapoi. Asta în timp ce alții nu prind finanțare”. 

Cea mai mare parte a participanților la sondaj a considerat necesară suplimentarea bugetului alocat granturilor de capital de lucru (95%): „Suntem extrem de multe IMM-uri pe care ne pândește falimentul, iar capitalul de lucru ar reprezenta una din măsurile vitale”, a arătat unul dintre respondenți.

Pentru a consulta centralizarea rezultatelor sondajului realizat de fonduri-structurale.ro, click aici.

***

Depunerea pe granturile de capital de lucru s-a încheiat pe 28 octombrie 2020 la ora 20.00, totalul aplicațiilor ajungând la 22.226.

Tot în cursul serii de 28 octombrie 2020, Guvernul a făcut un anunț important: ia în calcul majorarea bugetului aferent acestei linii de finanțare cu aproximativ 500 milioane euro.Pentru mine este important ca un număr cât mai mare de IMM-uri să poată beneficia de aceste fonduri nerambursabile”, a declarat ulterior ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu.

Între timp, mediul de afaceri este în așteptarea măsurii 3 – granturi pentru investiții. Aplicarea se va face tot pe platforma granturi.imm.gov.ro, pe această linie de finanțare selectarea urmând să se facă, însă, în ordinea descrescătoare a punctajelor. Ordinea înscrierii a fost păstrată ca unul dintre criteriile de departajare în caz de punctaje egale. 

Cristina Pojoga,

www.fonduri-structurale.ro

Vizualizări: 1559