Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Răspunsurile MEAT la întrebările frecvente în ceea ce privește dificultățile întâmpinate pe schema HoReCa

Astăzi, 29 iunie 2021, începând cu ora 10:00 a fost deschisă oficial perioada de depunere a aplicațiilor pe schema HoReCa prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 224/2020.

Încă din primele minute de la deschiderea aplicației au fost întâmpinate dificultăți precum: majoritatea auditorilor financiari și experților contabili nu apăreau în listă și ca urmare nu puteau fi selectați, numărul de call-center furnizat de minister tocmai pentru identificarea acestora nu funcționa, solicitanții ale căror adrese de e-mail conțineau semnul minus „ – ” nu puteau accesa aplicația, iar pe codurile CAEN 7911, respectiv 7912 nu puteau fi introduse datele privind volumul facturilor emise.

În acest sens, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a organizat pe pagina oficială de Facebook o sesiune de întrebări și răspunsuri, unde alături de secretarul de stat Paul Ene au fost aduse unele clarificări:

Întrebare: Când se rezolvă problemele din platformă legate de auditorii financiari și experții contabili?

Răspuns Paul Ene (aprox. ora 11:30): Se lucrează pentru a remedia problema. Bazele de date cu auditorii și experții contabili sunt furnizate de CECCAR și CAFR. Rugămintea este ca fiecare expert contabil și auditor să verifice dacă figurează în baza de date a asociaților profesionale respective*

*Ca urmare a mai multor solicitări în acest sens, MEAT a solicitat operatorilor economici care întâmpină dificultăți în identificarea experților contabili sau auditorilor din lista inclusă în aplicația informatică să transmită pe email-ul dgas@economie.gov.ro datele de identificare ale expertului contabil/auditor ce pot fi regăsite aici.

Î: [Context: Schema nu funcționează pe principiul primul venit primul servit] O să conteze ordinea depunerii, când se vor face plățile?

R P.E.: Plata se va face în ordinea semnării contractelor iar acestea se vor trimite bulk (n.r. în masă) tuturor la momentul finalizării tuturor evaluărilor;

Î: Pentru codul Caen 5630, în situația în care solicitantul a prestat activități de Bar mobil și deține document de înregistrare pentru siguranța alimentelor eliberat de DSVA pentru 2019 respectiv 2020 pentru punctul de lucru unde sunt depozitate și pregătite băuturile utilizate în desfășurarea acestei activități, se pot încarcă în sistem documentele eliberate de DSVSA?

R P.E.: Da, atât timp cât acesta e autorizat la terți;

Î: Aplicația permite ca pentru un cod CAEN eligibil să putem trece în platformă atât partea de activitate eligibilă aferentă acelui cod CAEN cât și partea neeligibila a acelui cod, pentru cazul în care nu dorim ca pentru o parte a activității nu dorim ajutor de stat?

R P.E.: Se introduce toată suma corespunzătoare CAEN-ului respectiv. În momentul evaluării se vor cere clarificări acolo unde există diferențe asupra sumei eligibile între raportul de audit și sumele declarate în aplicație. Evaluatorul va putea modifica suma ulteriror conform clarificărilor;

Î: Veniturile ocazionale din contul 708 unde le punem? Că nu le pot încadra în CAEN? Ele sunt neeligibile

R P.E.: Dacă aceste venituri nu sunt încadrate într-o activitate eligibilă trebuiesc raportate în aplicație pe un CAEN neeligibil;

Î: În cazul întreprinderilor cu mai multe puncte de lucru se solicită autorizațiile de funcționare pentru fiecare punct de lucru in parte? Pot fi considerate eligibile doar o parte dintre punctele de lucru pentru care se aplică în situația în care pentru anumite puncte de lucru au lipsit autorizațiile ISU și implicit autorizația de funcționare pentru anul 2020? Se poate utiliza un alt justificativ pentru aceste locații?

R P.E.: Este nevoie de autorizația de funcționare sau dovada plății acesteia (în caz că nu v-a fost emisă de autoritățile publice locale).

Restul discuțiilor pot fi consultate aici.

Pentru moment, potrivit MEAT, s-au rezolvat problemele ce vizează adresele de e-mail cu semnul „-” și cele referitoare la lipsa informațiilor privind volumul pe codurile CAEN 7911 și 7912.

În primele aproximativ șase ore și jumătate de la deschiderea depunerii aplicațiilor pe platformă au fost înregistrate doar 1195 aplicații. Conform procedurii de implementare, prin schemă se urmărește sprijinirea a aproximativ 74.000 de beneficiari. 

Reamintim că schema de ajutor de stat este adresată industriei HoReCa, mai precis: întreprinderilor din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei COVID 19.

Aplicațiile pot fi depuse pe platforma granturi.imm.gov.ro timp de 22 de zile calendaristice de la data de deschiderii, respectiv 20 iulie 2021, ora 20:00, cu posibilitatea prelungirii termenului.

Conform procedurii de implementare, înscrierile în cadrul schemei se vor realiza în două etape distincte:

  1. Etapa 1 de creare profil, user și parolă, unde aplicanții vor înregistra cu semnătură electronică, atât datele reprezentantului legal/împuternicitului, conform Anexei nr. 3, cât și datele întreprinderii eligibile, conform art. 3 din prezenta procedură.

Beneficiarii care și-au creat deja profil, user și parolă în cadrul platformei în vederea primirii unui ajutor de stat în baza OUG nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, în contextual crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, cu modificările și completările ulterioare, vor putea folosi respectivul profil în cadrul prezentei Scheme.

  1. Etapa 2 de înscriere în cadrul Schemei, în care aplicanții, cu profil, user și parolă generate în prima etapă, vor completa formularul electronic de înscriere, conform Anexei nr. 1 la prezenta procedură, vor încărca declarații pe proprie răspundere, conform anexelor nr. 4-6 la prezenta procedură (declarație ajutor de stat, declarație tip întreprindere, formular de calcul pentru întreprinderi partenere sau legate), vor încărca copie după certificatul de clasificare pentru structurile de primire cu funcțiuni de cazare, copie după autorizația de funcționare sau după certificatul de clasificare pentru structurile/unitățile de alimentație publică, copie după autorizația sanitar-veterinară pentru unitățile de alimentație publică mobile, copie după atestat pentru ghizii turistici, respectiv copie după licență pentru agențiile de turism.

Tot în această etapă, beneficiarii vor încărca raportul de expertiză contabilă extrajudiciară, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit (de asigurare), semnat electronic de auditorul financiar în conformitate cu art. 6, alin. (2), lit. b) din OUG 224/2020 cu modificările si completările ulterioare, împreună cu anexa la acesta (raportul sinteză), asumat de expertul contabil/auditorul financiar. Anexa la raport va fi realizată conform Anexei nr. 7 din procedură.

Pentru detalii complete, accesați paginile 6-7 din procedura de implementare.

Descarcă procedura de implementare reactualizată ieri, 28 iunie 2021 + anexele aferente

Ana-Maria Radu,

www.fonduri-structurale.ro

Sursa: Facebook MEAT

Vizualizări: 1339