Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Consultare publică privind facilitarea în continuare a implementării măsurilor de ajutor care promovează tranziția verde și tranziția digitală

Comisia Europeană a transmis ieri, 6 octombrie 2021, faptul că invită statele membre și toate celelalte părți interesate să prezinte observații referitoare la anumite modificări propuse ale Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare (RGECA). Scopul revizuirii propuse este acela de a reflecta modificările aduse diferitelor seturi de orientări privind ajutoarele de stat care sunt în curs de revizuire în momentul de față și de a facilita în continuare sprijinul public pentru tranziția verde și tranziția digitală a UE.

Noile norme vor contribui la stabilirea bazelor adecvate pentru o economie durabilă în această perioadă de redresare în urma efectelor pandemiei de COVID-19. Statele membre și alte părți interesate pot să participe la consultare până la data de 8 decembrie 2021.

RGECA declară anumite categorii de ajutoare de stat drept compatibile cu tratatul, cu condiția ca acestea să îndeplinească anumite cerințe, și scutește aceste categorii de ajutoare de obligația de notificare prealabilă a Comisiei și de aprobare din partea acesteia.

Exceptarea anumitor ajutoare de la obligația de notificare prealabilă și de aprobare de către Comisie reprezintă o simplificare majoră, care le oferă statelor membre posibilitatea de a furniza rapid ajutoare în cazul în care sunt îndeplinite condițiile ce limitează denaturarea concurenței pe piața unică. Este important să se găsească un just echilibru între ajutoarele cărora li se acordă o exceptare pe categorii, sub rezerva unor criterii clare pentru a se limita potențialele efecte de denaturare a concurenței ale acestora, și alte ajutoare de stat care trebuie evaluate de Comisie înainte de a putea fi implementate.

Normele prevăzute în RGECA sunt complementare celor prevăzute în Orientările privind ajutoarele de stat, care stabilesc condițiile în care Comisia evaluează dacă măsurile de ajutor de stat cărora li se acordă o exceptare pe categorii și care, prin urmare, trebuie să îi fie notificate sunt compatibile cu piața unică. Împreună, aceste două seturi de norme alcătuiesc un cadru de reglementare cuprinzător pentru anumite domenii ale legislației privind ajutoarele de stat.

Comisia a propus o serie de modificări specifice ale RGECA pentru a reflecta modificările aduse diferitelor seturi de orientări privind ajutoarele de stat care sunt în prezent în curs de revizuire (și anume Orientările privind ajutoarele de stat regionale, Orientările privind ajutoarele de stat pentru climă, energie și mediu, Orientările privind finanțarea de risc și Cadrul pentru cercetare, dezvoltare și inovare). Scopul revizuirii în curs a orientărilor și al propunerii de revizuire a RGECA constă în promovarea unei finanțări publice care să contribuie la realizarea priorităților actuale ale UE, și anume Pactul verde și strategiile europene în domeniul industrial și digital, precum și în asigurarea faptului că normele privind ajutoarele de stat reflectă cele mai recente evoluții ale pieței și ale tehnologiei.

Seria de modificări ale RGECA în domeniile în care sunt revizuite și Orientările corespunzătoare privind ajutoarele de stat:

Ajutoarele pentru protecția mediului și energie

  • Extinderea posibilităților oferite statelor membre de a acorda sprijin pentru diferite tipuri de proiecte „verzi”, cum ar fi reducerea emisiilor de CO2, reabilitarea habitatelor naturale și a ecosistemelor, protejarea și refacerea biodiversității, promovarea unor vehicule nepoluante sau cu emisii zero și a infrastructurii de reîncărcare și de realimentare.
  • Introducerea unor noi condiții „verzi” care trebuie îndeplinite pentru ca întreprinderile mari consumatoare de energie să poată beneficia, în temeiul Directivei privind impozitarea energiei, de ajutoare exceptate pe categorii sub forma unor cote reduse de impozitare. Astfel se va asigura faptul că ajutoarele vor duce la sporirea eficienței energetice și a investițiilor în proiecte menite să genereze reduceri substanțiale ale emisiilor de gaze cu efect de seră ale beneficiarului.
  • Luarea în calcul a rolului sporit al stocării pentru integrarea energiei din surse regenerabile în sistemul de energie electrică prin extinderea scutirilor existente acordate ajutoarelor de investiții și de exploatare pentru energia din surse regenerabile astfel încât să fie incluse și proiectele de stocare conectate direct la instalații noi sau existente de producere a energiei din surse regenerabile.
  • Facilitarea investițiilor în hidrogenul verde prin acordarea de exceptări pe categorii pentru ajutoarele pentru investiții destinate proiectelor privind hidrogenul verde și pentru investițiile în infrastructura pentru hidrogen. În această privință, ajutoarele de exploatare pentru instalațiile de mici dimensiuni destinate promovării hidrogenului verde vor fi, de asemenea, exceptate de la obligația de notificare.
  • Stimularea realizării unor proiecte ambițioase de renovare a clădirilor, prin introducerea unui „bonus verde” (și anume, intensități mai mari ale ajutoarelor exceptate pe categorii) pentru ajutoarele destinate îmbunătățirii performanței energetice a clădirilor. Bonusul se va aplica în cazul în care îmbunătățirea performanței energetice determină o reducere semnificativă a cererii de energie primară.

Ajutoarele pentru investiții de finanțare de risc

  • Clarificarea și raționalizarea normelor privind ajutoarele de finanțare de risc, în concordanță cu revizuirea în paralel a Orientărilor privind finanțarea de risc, de exemplu prin clarificarea normelor privind eligibilitatea unor astfel de ajutoare în temeiul RGECA.
  • Extinderea domeniului de aplicare al ajutoarelor acordate întreprinderilor nou-înființate pentru a include ajutoarele acordate sub forma transferului drepturilor de proprietate intelectuală (DPI) de la un organism de cercetare în care DPI subiacente au fost dezvoltate la întreprinderi mici și inovatoare care trebuie să introducă pe piață un nou produs sau serviciu.

Ajutoare pentru cercetare, dezvoltare și inovare

  • Simplificarea condițiilor pentru acordarea de ajutoare pentru cercetare, dezvoltare și inovare fără notificarea în prealabil a Comisiei și fără aprobarea acesteia, de exemplu prin includerea posibilității de a calcula costurile indirecte ale proiectelor de C&D printr-o abordare simplificată a costurilor și prin introducerea unor noi norme de compatibilitate pentru sprijinirea infrastructurilor de testare și de experimentare (denumite, uneori, și „infrastructuri tehnologice”).

Ajutoarele regionale

  • Alinierea condițiilor la noile Orientări privind ajutoarele regionale, de exemplu prin extinderea posibilității de a acorda ajutoare de exploatare pentru prevenirea sau reducerea depopulării și în zonele slab populate (până acum, acest lucru era posibil numai pentru zonele cu o densitate foarte redusă a populației).

Etapele următoare

În plus față de consultare, proiectul de propunere va fi discutat, de asemenea, în cadrul a două reuniuni la care vor participa reprezentanți ai Comisiei și ai statelor membre. Prima reuniune se va desfășura spre sfârșitul perioadei de consultare, iar cea de a doua va avea loc după revizuirea proiectului pe baza contribuțiilor primite pe parcursul consultării publice. Astfel se va asigura faptul că atât statele membre, cât și alte părți interesate au suficiente posibilități de a formula observații cu privire la proiectul de propunere a Comisiei.

Se preconizează că Regulamentul RGECA revizuit va fi adoptat în primul semestru al anului 2022.

Sursa: Comisia Europeană

Vizualizări: 307