În cadrul ședinței de Guvern din 27 ianuarie 2022, a fost prezentat stadiul actual al pregătirii perioadei de programare 2021-2027.
Astfel, conform documentului, în perioada octombrie - noiembrie 2021, a fost publicată a doua versiune a programelor naționale (cu excepția Programului Operațional Tranziție Justă și Programului Operațional Dezvoltare Durabilă), a programelor regionale și a Acordului de Parteneriat.
La 14 ianuarie 2022, a doua versiune a Acordului de Parteneriat, rezultată ca urmare a consultării publice, a fost transmisă Comisiei Europene.
Totodată, în cadrul secțiunii privind etape viitoare se regăsesc:
- Transmitere la Comisia Europeană până la sfârșitul lunii ianuarie a PO Transport, PO Dezvoltare Durabilă;
- Analiza observațiilor formulate de Comisia Europeană, actualizarea Programelor Operaționale și a Acordului de Parteneriat.
Fondul pentru o Tranziție Justă
În vederea finalizării procesului de programare, sunt necesare următoarele demersuri:
- Elaborarea unui program distinct pentru Tranziția Justă prin preluarea unor structuri existente pentru menținerea expertizei dobândite si pentru crearea premiselor unei desemnări facile;
- Aprobarea de către Guvern a metodologiei de stabilire a alocării pe fiecare județ prin memorandum (sunt avute în vedere două scenarii: a. alocare egală sau b. alocări diferențiate în funcție de amploarea impactului socio-economic estimat. De asemenea, este analizată opțiunea plafonării alocării care ar putea fi direcționată pentru finanțarea Întreprinderilor Mari).
Transferuri
România a decis să folosească oportunitatea de transfer oferită de reglementările europene, pe 2 piloni:
- Transfer de 20% din pachetul FSE+ către FEDR, pentru a acoperi nevoile din sectoarele educație, ocuparea forței de muncă, sănătate și incluziune socială. Acest transfer este necesar pentru a asigura complementaritatea între serviciile sociale și infrastructura necesară în aceste domenii;
- Transferul de aproximativ 9% de la regiunile mai puțin dezvoltate la regiunea mai dezvoltată, ținând cont de nevoile mari de investiții la nivelul Regiunii București-Ilfov, declanșate de dinamica economiei, mobilitatea socială și disparitățile interne din cadrul acestei regiuni România a solicitat CE aceste transferuri, furnizând justificări tehnice extinse.
Comisia Europeană a informat autoritățile române că nu poate, în acest stadiu, să exprime o opinie pozitivă cu privire la transferurile propuse. Procentul avansat de acestia este de 10%.
Pașii următori
- Stadiu la 18 ianuarie 2022
- Au fost transmise la Comisia Europeană justificări suplimentare pentru susținerea transferului de aproximativ 9% de la regiunile mai puțin dezvoltate la regiunea mai dezvoltată, ca document justificativ la a doua versiune a Acordului de Parteneriat.
- Stadiu la 25 ianuarie 2022
- Este in curs de analiza si definitivare justificarea suplimentara a trabnsferului intre fonduri, precum si propunerea de compromis pentru un nou procent.
Potrivit notei, în cazul în care CE nu aprobă transferul de 20% de la FSE+ către FEDR, va fi necesară ajustarea alocării FEDR prevăzută in toate PO, ceea ce determina scaderea anvelopei financiare FEDR.
Nota poate fi consultată aici.
Ana-Maria Radu,
www.fonduri-structurale.ro
Sursa: Secretariatul General al Guvernului