Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

MEF, responsabil de managementul contractelor de infratire institutionala

Guvernul a decis înfiinţarea, pe lângă Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de Autoritate Administrativă de Înfrăţire Instituţională, a unei activităţi de derulare şi gestionare a proiectelor de înfrăţire instituţională finanţate de Uniunea Europeană, pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică.

Potrivit OUG adoptate în şedinţa de marţi, 25 noiembrie 2008, pentru înfiinţarea acestei activităţi, se alocă suma de 10.000 de euro sub formă de împrumut de la bugetul de stat, din bugetul Ministerul Economiei şi Finanţelor. Ulterior, activitatea va fi finanţată integral din venituri proprii.

Ministerul Economiei şi Finanţelor va fi responsabil de managementul administrativ şi financiar al tuturor contractele de înfrăţire instituţională pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică. MEF va gestiona proiectele de înfrăţire instituţională pentru toţi ordonatorii principali de credite.

În acest sens, MEF va deschide conturi bancare în lei şi euro prin care se vor derula toate operaţiunile financiare aferente participării la gestionarea proiectelor de înfrăţire instituţională. MEF va încasa fondurile de la statul beneficiar al asistenţei şi va efectua plăţile necesare experţilor în cadrul contractelor de înfrăţire instituţională.

Instrucţiunile de funcţionare a conturilor necesare gestionării fondurilor aferente proiectelor de înfrăţire pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică, vor fi probate prin ordin al ministrului Economiei şi Finanţelor. De asemenea, actul normativ detaliază tipurile de cheltuieli ce se efectuează pentru realizarea activităţii şi stabileşte responsabilităţile Autorităţii Administrative de Înfrăţire

Instituţională astfel:
- asigură consultanţă autorităţilor române în vederea pregătirii ofertelor şi a participării la reuniunile de selecţie
- avizează din punct de vedere procedural ofertele care urmează să fie prezentate statului beneficiar
- oferă instruire cu privire la prevederile manualului de înfrăţire instituţională specialiştilor români care vor participa în proiectele de acest fel în calitate de coordonator de proiect şi consilier rezident de înfrăţire instituţională
- asigură consultanţă şi sprijin pe durata negocierii şi semnării contractelor
- administrează baze de date cu experţi români din diferite instituţii şi domenii de activitate
- emite cereri de plată către instituţiile din ţările beneficiare a asistenţei din partea României abilitate să efectueze plăţile
- primeşte sume reprezentând plăţi efectuate de beneficiarul de asistenţă tehnică
- verifică şi autorizează plăţile efectuate în cadrul proiectelor
- organizează şi conduce contabilitatea operaţiunilor desfăşurate în cadrul proiectului

OUG prevede că activitatea de derulare şi gestionare a proiectelor de înfrăţire instituţională va fi realizată de experţi români, funcţionari publici/funcţionari cu statut special sau alte categorii de salariaţi, care vor fi remuneraţi printr-o indemnizaţie stabilită în contractul de înfrăţire instituţională, în funcţie de numărul de zile lucrate.

Indemnizaţia este asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii şi se impozitează conform legii. Totodată, experţii români cooptaţi pentru această activitate vor beneficia de drepturile de asigurări sociale, inclusiv de dreptul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi de drepturile ce decurg din legislaţia privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, precum şi din legislaţia privind asigurările de sănătate.

Experţii români îşi vor îndeplini misiunile în baza unui aprobat de mandat aprobat de conducătorul instituţiei care asigură asistenţă.

Activitatea experţilor români va fi evaluată la sfârşitul anului, în funcţie de mandatul primit, obiectivele misiunii şi rezultatele înregistrate.

Potrivit ordonanţei, activitatea depusă în cadrul contractului de înfrăţire instituţională pentru care România are calitate de donator de asistenţă tehnică, nu constituie situaţie de incompatibilitate pentru experţii români cooptaţi.

Pe perioada desfăşurării misiunilor, experţii români îşi păstrează funcţia publică şi drepturile salariale. De asemenea, actul normativ prevede că perioada desfăşurării misiunilor constituie vechime în muncă/vechime în specialitatea funcţiei.

Toate operaţiunile se vor realiza în conformitate cu legea română în vigoare şi cu prevederile Manualului de Înfrăţire Instituţională elaborat de Comisia Europeană. Manualul stă la baza semnării şi implementării contractului de înfrăţire instituţională.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă adoptate în şedinţa de Guvern de astăzi va fi elaborat manualul de implementare a asistenţei pentru proiectele de înfrăţire instituţională, care va fi aprobat prin ordin al ministrului Economiei şi Finanţelor.

Informaţii de background
Activitatea de înfrăţire instituţională a fost lansată de Comisia Europeană în anul 1989, ca o formă de sprijin direct finanţat în cadrul programelor PHARE, acordat statelor candidate de către statele membre UE, în vederea consolidării capacităţii administrative şi juridice pentru aplicarea legislaţiei comunitare. Ulterior, activitatea a fost extinsă şi asupra celorlalte programe cu finanţare nerambursabilă acordate de UE statelor din zona Balcanilor de Vest, a Europei de Est şi Asiei Centrale, precum şi zonei bazinului Mediteranean.

Până în prezent au fost implementate mai mult de 1300 de proiecte de înfrăţire instituţională în toate ţările beneficiare de sprijin nerambursabil din partea Uniunii Europene.

România este ţara cu cele mai multe proiecte de înfrăţire instituţională aprobate de Comisia Europeană, în perioada 1998-2006 fiind aprobate aproximativ 250 de proiecte în toate domeniile aquisului comunitare.

De asemenea, odată cu dobândirea statului de stat membru al UE, România a aplicat pentru proiecte de înfrăţire instituţională finanţate de Uniunea Europeană, în calitatea de donator de asistenţă tehnică.

Sursa: Guvernul Romaniei

Vizualizări: 210