CE lanseaza o strategie pentru a stimula cresterea si crearea de locuri de munca in sectoarele culturale si creative

Comisia Europeana a prezentat pe 26 septembrie o strategie de deblocare a intregului potential al sectoarelor culturale si creative din UE pentru a impulsiona crearea de locuri de munca si cresterea economica.

Aceste sectoare, care includ societati si alte organizatii active in domeniile arhitectura, artizanat, patrimoniu cultural, design, festivaluri, filme si televiziune, muzica, arte interpretative si vizuale, arhive si biblioteci, edituri si radio, reprezinta deja pana la 4,5% din produsul brut al Uniunii Europene si pana la 8,5 milioane de locuri de munca in UE. Dar sectoarele culturale si creative se confrunta, de asemenea, cu provocari majore ca urmare a digitalizarii si globalizarii, precum si ca urmare a unei fragmentari accentuate a pietelor de produse culturale si lingvistice. Accesul la finantare ramane o dificultate majora.

Noua strategie a Comisiei urmareste sa sporeasca competitivitatea si potentialul de export al acestor sectoare, precum si sa maximizeze beneficiile acestora pentru alte domenii precum inovarea, TIC si reabilitarea urbana. Comisia indeamna la o serie de actiuni de promovare a conditiilor adecvate pentru inflorirea sectoarelor culturale si creative. Ele se concentreaza pe dezvoltarea competentelor, accesul la finantare, promovarea de noi modele de afaceri, largirea audientei, accesul la pietele internationale si imbunatatirea legaturilor cu alte sectoare.

„Sectoarele culturale si creative din Europa nu sunt doar esentiale pentru diversitatea culturala;ele contribuie, de asemenea, in mare masura la dezvoltarea sociala si economica din statele membre si regiunile UE. La nivel local si regional, investitiile strategice in aceste sectoare au furnizat adesea rezultate impresionante, exemple fiind multiplele capitale europene ale culturii. Ele determina, de asemenea, efecte colaterale importante, precum si o imagine dinamica mai intensa a unei Europe atractive si creative, care este deschisa unor culturi si talente din intreaga lume”, a declarat Androulla Vassiliou, comisar european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.

Strategia, prezentata intr-un document intitulat „Promovarea sectoarelor culturale si creative pentru crestere si locuri de munca in UE”, preconizeaza o serie de initiative de politici si promovarea unui mediu de reglementare modern. De asemenea, Comisia doreste sa incurajeze parteneriate mai stranse intre diferitele politici, in special cele vizand cultura, educatia, industria, afacerile economice, turismul, dezvoltarea regionala si urbana si amenajarea teritoriului. Ea planuieste, de asemenea, mobilizarea de fonduri UE in vederea cresterii sprijinului pentru sectoare, in special prin propunerea de a aloca 1,8 miliarde EUR in perioada 2014­2020 pentru programul „Europa creativa” si prin intermediul fondurilor politicii de coeziune.

Context
Conform editiei 2010 a Raportului privind competitivitatea Europei si altor surse, sectoarele culturale si creative reprezinta intre 3,3% si 4,5% din produsul brut al UE si intre 7 si 8,5 milioane de locuri de munca. Date colectate la nivel european, national, regional si local confirma importanta economica a sectoarelor care au manifestat o rezistenta relativa in perioada actuala de recesiune economica.

Cercetari independente au aratat ca intreprinderile care cheltuiesc dublul sumelor medii pe resurse creative au cu 25% mai multe sanse de a introduce produse inovatoare. Alte efecte colaterale includ un impact pozitiv asupra turismului, modei si industriilor produselor de varf, precum si asupra artizanatului.

Sursa: Comisia Europeana