Acord privind noua retea transeuropeana de transport
Noua politica UE in materie de infrastructura are ca scop crearea unei retele veritabile si nu mai pune accentul pe proiectele izolate. Acest aspect se va reflecta si in finantarea proiectelor regionale care vor fi implementate in Regiunea Centru in perioada 2014 – 2020.
Orientarile contin harti precise ale retelei care a fost identificata pe baza unei metodologii obiective. Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene responsabil de transporturi, saluta acordul dintre Comisie, Consiliu si Parlament cu privire la propunerile de a transforma mozaicul actual de drumuri, cai ferate, aeroporturi si canale europene intr-o retea unificata de transport (TEN-T), numindu-l acord istoric.
Aceasta retea TEN-T va fi sustinuta de o retea cuprinzatoare de rute la nivel regional si national care aduc trafic in reteaua centrala. Aceasta din urma va fi in mare parte finantata de statele membre, cu cateva posibilitati de finantare UE si regionale, din fonduri destinate transporturilor, inclusiv noi instrumente de finantare inovatoare. Scopul este ca, treptat pana in 2050, cea mai mare parte a cetatenilor si a intreprinderilor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de aceasta retea globala.
Noul regulament prevede termene pentru a garanta ca toate proiectele care contribuie la reteaua centrala de transport sunt puse in aplicare cu titlu prioritar. El stabileste norme menite sa asigure faptul ca trenurile, navele, avioanele, camioanele si automobilele pot utiliza infrastructura de transport in conditii de siguranta si fara nici o problema tehnica. Reteaua centrala urmeaza sa fie finalizata pana in 2030.
Vor fi create coridoare ale retelei centrale pentru a promova dezvoltarea coordonata de infrastructura si modalitati de utilizare a acesteia eficiente din punctul de vedere al resurselor. Noua politica se concentreaza pe cele mai importante elemente: proiectele transfrontaliere, interoperabilitatea si a intermodalitatea intre diferite mijloace de transport. Coordonatorii europeni vor sprijini statele membre si promotorii proiectelor in asa fel incat sa se obtina beneficii optime din toate investitiile.
Acest acord, la care s-a ajuns in cadrul negocierilor trilaterale dintre Parlamentul European, Consiliu si Comisia Europeana, trebuie sa fie aprobat in mod oficial de catre plenul Parlamentului European si Consiliu.
Sursa: ADR Centru