Contractarea fondurilor structurale si de coeziune din perioada de programare 2007-2013 va fi finalizata in 2014

AM-urile vor finaliza, in acest an, contractarea fondurilor structurale si de coeziune alocate Romaniei pentru perioada de programare 2007-2013, dar si pentru folosirea economiilor aparute in timpul implementarii proiectelor, arata Ministerul Fondurilor Europene intr-un comunicat dat publicitatii ieri.

Conform MFEur, contractarea fondurilor nu este limitata de niciun regulament UE.  Singura regula impusa de Comisia Europeana este ca implementarea proiectelor sa se finalizeze pana la 31 decembrie 2015 pentru ca fondurile utilizate sa fie solicitate de statele membre pentru a le fi rambursate. In consecinta, faptul ca nivelul de contractare a fondurilor UE era de 93% la data de 31 decembrie 2013 nu duce la pierderea niciunui euro din fondurile structurale si de coeziune alocate Romaniei.

Totodata, potrivit MFEur, in 2013 Romania a evitat riscul de dezangajare automata a fondurilor structurale si de coeziune alocate de UE datorita adoptarii regulii “N+3” pentru alocarile aferente anilor 2011 si 2012 si in acelasi timp datorita masurilor implementate de Guvernul Romaniei pentru accelerarea absorbtiei. Aplicarea regulii “N+3” pentru anii 2011 si 2012 inseamna ca Romania va putea cheltui fondurile europene alocate pentru anul 2011 pana la data de 31 decembrie 2014, iar pe cele alocate pentru anul 2012 pana la data de 31 decembrie 2015.

Rata de absorbtie curenta a ajuns la 33,47% la sfarsitul anului 2013, de patru ori mai mare decat la inceputul lunii mai 2012. Cresterea ratei de absorbtie s-a datorat, in primul rand, reluarii platilor de catre Comisia Europeana catre Romania in cadrul a patru programe operationale blocate din cauza problemelor inregistrate in implementare in perioada 2009-2011. Mai precis, in februarie 2013 Comisia a reluat platile catre Romania pentru POSDRU, in aprilie 2013 a fost deblocat POR, in iunie 2013 CE a reluat platile pentru POS Transport, iar in octombrie 2013 a fost ridicata pre-suspendarea POSCCE.

Alte masuri adoptate in scopul accelerarii absorbtiei fondurilor europene au vizat:

  • alocarea de fonduri din Trezoreria Statului , in valoare de aproximativ 9 miliarde de lei, pentru a face plati catre beneficiari si pentru a sustine continuarea proiectelor dezvoltate din fonduri europene;
  • implementarea mecanismului decontarii cererilor de plata pentru toti beneficiarii proiectelor, indiferent de programul in cadrul caruia sunt implementate. Acest mecanism permite decontarea directa a facturilor emise de furnizori, din fondurile alocate de la Trezoreria Statului, ceea ce inseamna ca beneficiarii nu sunt obligati sa suporte, intr-o prima faza, plata facturilor din fonduri proprii;
  • scutirea beneficiarilor de fonduri structurale de la plata penalitatilor, dobanzilor penalizatoare si accesoriilor percepute de stat pentru obligatiile fiscale neplatite la timp daca autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene nu le-au achitat sumele pe care aveau dreptul sa le incaseze dupa expirarea termenelor prevazute in contractele de finantare;
  • eliminarea constrangerilor artificiale impuse pentru achizitiile efectuate de beneficiarii din mediul privat in cadrul proiectelor implementate din fonduri europene. In trecut, beneficiarii din mediul privat erau obligati sa deruleze proceduri similare cu cele impuse institutiilor de stat. In prezent, acestia trebuie sa respecte o procedura simplificata: pentru achizitia de bunuri de peste 30.000 de euro, de servicii cu o valoare cuprinsa in intervalul 30.000-200.000 de euro, respectiv de lucrari cu o valoare cuprinsa in intervalul 100.000 – 5.000.000 de euro, beneficiarii din mediul privat trebuie sa publice un anunt intr-o sectiune a site-ului Ministerului Fondurilor Europene. Beneficiarii aleg oferta pe care o considera cea mai competitiva si isi argumenteaza alegerea prin intocmirea unei note justificative;
  • realizarea si publicarea Ghidului privind principalele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice si recomandarile Comisiei Europene care trebuie urmate de AM-uri si OI-uri in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice. Ghidul este un instrument de lucru pentru toti cei implicati in sistemul de implementare a fondurilor europene si va preintampina aplicarea de noi corectii financiare.

Sursa: Ministerul Fondurilor Europene