O noua strategie pentru promovarea turismului maritim si in zonele de coasta la nivelul UE

Comisia Europeana a prezentat o noua strategie de sprijinire a turismului maritim si in zonele de coasta din Europa.

Recunoscand potentialul sectorului in materie de crestere durabila si de creare de locuri de munca, strategia evidentiaza 14 actiuni la nivelul UE care sa ajute regiunile de coasta si intreprinderile sa abordeze provocarile cu care se confrunta si sa consolideze pozitia de motor esential al economiei albastre din Europa pe care o ocupa acest sector. Aceste actiuni concrete sunt insotite de o repartitie a sarcinilor pe care si le pot asuma, in completarea actiunilor UE, statele membre, regiunile si partile interesate din industrie.

Actiunile propuse includ facilitarea, in intreaga Europa, a unei cooperari mai stranse si a dialogului intre toate partile interesate din domeniul turismului in zonele de coasta, parteneriate public-privat, promovarea competentelor si a inovarii, promovarea turismului ecologic, precum si elaborarea unui ghid on-line dedicat oportunitatilor de finantare care sa contribuie la stimularea investitiilor. Statele membre, autoritatile regionale si industria de profil vor avea un rol central in conceperea si punerea in aplicare a actiunilor.

Comisarul european pentru afaceri maritime si pescuit, Maria Damanaki, a declarat: „Turismul maritim si in zonele de coasta a fost identificat in strategia noastra de «crestere economica albastra» ca fiind unul dintre motoarele esentiale pentru cresterea economica si crearea de noi locuri de munca, in special in zonele de coasta ale UE, care de multe ori se confrunta cu un nivel ridicat al somajului. Dat fiind ca el reprezinta cea mai importanta activitate economica maritima si coloana vertebrala economica a numeroase regiuni costiere din UE, este de responsabilitatea noastra sa contribuim la dezvoltarea si la prosperitatea acestui sector.”

Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul european pentru industrie, antreprenoriat si turism, a declarat: „Consider ca, in Europa, turismul este o parghie fundamentala pentru cresterea economica, in jurul careia se pot construi politici specifice, coerente si integrate. Aceasta strategie care vizeaza in mod precis turismul maritim si in zonele de coasta evidentiaza potentialul acestui sector important al turismului, precum si rolul pe care il poate juca in combaterea somajului, in special in randul tinerilor.”

In ciuda potentialului de netagaduit, sectorul se confrunta cu o serie de provocari pe care strategia isi propune sa le abordeze. Printre ele se numara lacunele in materie de date si cunostinte, instabilitatea cererii, caracterul intens sezonier, lipsa unor competente corespunzatoare, inovarea insuficienta, precum si accesul dificil la finantare. Actiunile din cadrul strategiei se concentreaza pe sprijinirea sectorului pentru a depasi aceste obstacole si pentru a crea un mediu care sa atraga investitii. In acelasi timp, strategia va face ca activitatile din sector sa devina durabile, sa conserve patrimoniul natural si cultural, sa genereze importante beneficii economice si de mediu, contribuind la cresterea competitivitatii globale a sectorului.

Context
Turismul maritim si in zonele de coasta include turismul pe litoral si turismul nautic, de croaziera sau de navigatie, fiind un factor economic esential pentru numeroase regiuni costiere si insule din Europa.

Este un sector in care lucreaza aproape 3,2 milioane de persoane si care genereaza o valoare adaugata bruta totala de 183 de miliarde de euro pentru economia UE, reprezentand peste o treime din produsul brut al economiei maritime. Turismul este o activitate economica in plina expansiune: in 2013, numarul de nopti petrecute la hotel sau in unitati similare din UE 28 a atins un varf de 2,6 miliarde de nopti, reprezentand o crestere de 1,6% fata de 2012.

O mai buna valorificare a potentialului maritim si al zonelor de coasta ar contribui la prosperitatea si bunastarea regiunilor de coasta si a economiei UE in general, asigurand in acelasi timp o dezvoltare durabila si pe termen lung a tuturor activitatilor aferente turismului.
Strategia va fi discutata in cadrul unei conferinte organizate cu presedintia greaca la 10 martie la Atena, conferinta care va reuni autoritati, intreprinderi si alte parti interesate. Punerea in aplicare a actiunilor concrete va incepe in lunile urmatoare.

Sursa: Comisia Europeana