Lansarea România Tech Nation: Se dorește înființarea a 5000 de start-upuri tehnologice/an până în 2025

Florin Jianu, președinte al Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), a prezentat astăzi un nou program de sprijinire a antreprenoriatului la nivel național: Romania Tech Nation. Programul, care beneficiază de patronajul Președinției României, are ca obiective:

  • Impulsionarea ecosistemului de tehnologie și antreprenoriat pentru dezvoltarea României
  • Prezentarea proiectelor transformaționale derulate de către reprezentanții ecosistemului local de tehnologie
  • Furnizarea de know-how pentru studenți și viitori antreprenori

Instrumentele suport pentru economia digitală înglobate de program:

  • Educație digitală pentru antreprenori, în școli și IMMuri
  • România Digitală (parte a programului Europa Digitală în următoarea perioadă financiară)
  • Destination România (o inițiativă care își propune transformarea României într-un hub de atragere de talente din regiune)
  • Rețele de inovare digitală
  • Digital Kit
  • Incubatoare și acceleratoare de afaceri
  • Romanian Champions (o rețea de antreprenori de succes)
  • Digital Radar

Conform lui Florin Jianu, în următoarea perioadă financiară (2021 - 2027), România va beneficia de finanțare dedicată digitalizării prin inițiativa România Digitală/Europa Digitală. Programul Europa digitală va asigura finanțare pentru proiecte din cinci domenii cheie: supercalculul, inteligența artificială, securitatea cibernetică, competențele digitale avansate, precum și asigurarea unei utilizări pe scară largă a tehnologiilor digitale la toate nivelurile economiei și societății. Programul Europa Digitală se află în consultare publică până la data de 25 octombrie 2019.

Programul România Tech Nation își propune să contribuie la atingerea până în 2025 a următoarelor ținte:

  • Educația digitală a unui milion de elevi
  • 30% smart jobs în România
  • Înființarea a 5000 de afaceri digitale/an
  • Transformare digitală în 6 din 10 IMMuri

„Să eșuăm mai deștept”

Conform Barometrului Startup-urilor românești, ediția 2019, aproximativ o treime din start-upuri nu reușesc să atingă al doilea an de activitate și doar 21% reușesc să funcționeze pentru cel puțin 2-3 ani. „Problema pe care o putem adresa este să eșuăm mai deștept. Să nu eșuăm din motive foarte banale: din cauză că suntem pe altă lungime de undă cu partenerii de afaceri, din cauză că creăm produse care nu sunt dorite de clienți, care nu sunt interesante pentru piață.”, a declarat Bogdan Iordache, fondator How to Web și partener la Gecad Ventures, prezent la eveniment.

„Unul din lucrurile cele mai costisitoare pentru Europa comparativ cu Statele Unite este că foarte multe start-up-uri supraviețuiesc mai mult decât este cazul din cauza granturilor europene. Costul foarte mare social al indisponibilizării unui antreprenor talentat cu o idee care trebuie lăsată să moară este extraordinar de mare. Trebuie să discernem între ideile care trebuie lăsate să moară la timp pentru ca oamenii deștepți care s-au îndrăgostit de ele – pentru că știm că antreprenorii consideră startupurile copiii lor – să poată să treacă la ideea următoare. Ceea ce ar trebui să facem este să privim eșecul într-o manieră constructivă, ca o lecție deja învățată de antreprenorul respectiv care e mai valoros pentru societate după eșecul respectiv. Stigmatul care încă e aplicat celor care au trecut printr-un eșec este destul de mare și aici cred că mai trebuie lucrat.”, a completat Irina Anghel Enescu, Managing Director South Eastern European Private Equity&VC Association.

Raluca Prelucă,

www.fonduri-structurale.ro