Fonduri-structurale.ro: „Noile obligații introduse prin nota privind acordarea tranșei finale de minimis pentru start-up-urile POCU depășesc cadrul legal stabilit și vor genera disfuncționalități!”
Săptămâna trecută, AM POCU a emis o notă privind verificarea condițiilor pentru acordarea tranșei a II-a de subvenție pentru start-up-urile înființate prin finanțări în cadrul Programului Operațional Capital Uman, apelurile România Start Up Plus și Diaspora Start-up.
Echipa fonduri-structurale.ro a transmis astăzi, 29 octombrie 2019, o solicitare către AM POCU de a revizui conținutul notei, semnalând că aceasta încalcă cadrul legal stabilit prin schemele de minimis și Ghidurile Solicitantului, impunând obligații suplimentare beneficiarilor de ajutor de minimis care vor cauza dificultăți și disfuncționalități atât în activitatea acestora, cât și la nivelul proiectelor în cadrul cărora sunt finanțați.
Principalele aspecte menționate în solicitarea transmisă de fonduri-structurale.ro autorităților:
1. Nota face referire la dovedirea de către beneficiarii de minimis și prezentarea detaliată distinct în balanța analitică a veniturilor încasate, însă această cerință depășește obligațiile stabilite prin Ghidul SolicitantuluI, schema de minimis și prevederile din contractul de subvenție și este contrară principiilor contabilității, precum și modului firesc în care se desfășoară activitățile economice, multe companii lucrând cu termene de plată. O astfel de prevedere considerăm că va genera grave situații de discriminare a anumitor beneficiari de minimis, în special a celor care au drept clienți companii mari și autorități ale statului a căror practică obișnuită este plata facturilor la 30-60 de zile.
2. Nota menționează faptul că veniturile trebuie înregistrate pe obiectul/obiectele de activitate (Cod CAEN) din planurile de afaceri aprobate. Această solicitare depășește, de asemenea, cadrul legal stabilit. În plus, fiind transmisă de către autorități către administratorii de schemă de antreprenoriat la o perioadă destul de mare de timp după ce au fost semnate contractele de subvenție și după ce beneficiarii de ajutor de minimis au început activitatea, este de așteptat ca aceasta să genereze disfuncționalități semnificative în activitatea acestora și în relația contractuală dintre beneficiarii de ajutor de minimis și administratorii de schemă de antreprenoriat.
Fonduri-structurale.ro a menționat în solicitarea transmisă că, în măsura în care dorința AM POCU este de a se asigura că veniturile obținute de beneficiarii de minimis sunt aferente planului de afaceri, o abordare mult mai constructivă ar fi de a solicita înregistrarea veniturilor nu pe CAEN, ci pe activitatea finanțată/planul de afaceri. Acest lucru deoarece, în cazul anumitor afaceri, obiectul planului de afaceri depășește granițele unui singur cod CAEN (asumat de antreprenori ca fiind codul CAEN principal al afacerii), iar mulți dintre aceștia nu și-au menționat în planurile de afaceri și codurile CAEN secundare, ci și le-au introdus și autorizat la Registrul Comerțului în momentul înființării firmei.
Click aici pentru a consulta textul integral al solicitării transmise autorităților de fonduri-structurale.ro.
Ana-Maria Radu,
Cristina Pojoga,
www.fonduri-structurale.ro