Guvernul a aprobat Strategia Nationala in domeniul Cercetarii-Dezvoltarii si Inovarii pentru perioada 2007-2013
Acesta este primul document strategic national, integrat pentru aceste domenii. Strategia valorifica rezultatele unui exercitiu amplu, unic pana acum in societatea romaneasca, de comunicare si negociere intre principalii actori interesati de sistemul CDI, a declarat presedintele Anton Anton. La acest exercitiu, coordonat de catre un consortiu de 29 de unitati, care a avut in centrul sau un grup de experti de nivel inalt, au fost antrenate peste 800 de persoane in ateliere de lucru si peste 5000 in consultari on-line.
Strategia integreaza atat interesele nationale ale Romaniei cat si prioritatile comunitare, din Strategia de la Lisabona, prin care Uniunea Europeana isi propune recuperarea decalajelor de crestere economica fata de Statele Unite. „Strategia Nationala in domeniul Cercetarii-Dezvoltarii este corelata cu strategia Uniunii Europene in acelasi domeniu. Cercetarea-dezvoltarea este, din punctul de vedere al Uniunii Europene, motorul dezvoltarii unei economii europene competitive la nivel global”, a declarat Anton Anton.
Prin lansarea Strategiei, Romania isi prezinta decizia politica de a construi o societate bazata pe cunoastere, deschisa valorilor si competitiei internationale, care sa asigure o dezvoltare armonioasa economica si sociala. Strategia are ca obiectiv recuperarea decalajelor existente fata de nivelul tarilor europene si pregateste sistemul de CDI din Romania pentru a-si identifica si consolida, prin deschidere internationala, parteneriat si competitie, acele zone in care Romania poate sa exceleze. „Viziunea pe care am construit Strategia are trei obiective strategice: crearea de cunoastere pe de-o parte, cresterea competitivitatii economiei romanesti pe de alta parte si, nu in ultimul rand, cresterea calitatii sociale”, a spus presedintele ANCS.
Strategia va deveni documentul de referinta la care se vor raporta programele de cercetare-dezvoltare si inovare (CDI) pe perioada 2007-2013.
Ansamblul consultarilor prospective a condus la o lista de 25 de prioritati grupate in 8 domenii, descrise in acest document ca prioritati ale investitiei publice de cercetare. Suplimentar acestora s-au inclus domeniul spatiu si securitate.
Principiile de baza in domeniul CDI sunt:
• evaluarea ex-ante a politicilor si actiunilor;
• evaluarea internationala a implementarii politicilor, programelor, proiectelor;
• evaluarea internationala a institutiilor publice (universitati si institute de cercetare);
• corelarea performanta-finantare institutionala; promovarea in cariera pe baza de performante profesionale recunoscute international;
• sustinerea mobilitatii cercetatorilor; atragerea de tineri doctoranzi, cercetatori post-doctorat, precum si de cercetatori cu experienta, performanti, indiferent de nationalitate;
• intensificarea legaturilor stiintifice si de colaborare cu diaspora stiintifica romaneasca; dezvoltarea colaborarii internationale si sustinerea participarii in programe si proiecte;
• sustinerea inovarii inclusiv prin cresterea cererii publice de inovare;
• cresterea ponderii din ajutorul de stat pentru sustinerea inovarii;
• dialogul permanent cu societatea.
Implementarea strategiei se va face prin instrumente specifice. Dintre acestea, un rol important il va juca Planul national de cercetare Dezvoltare si Inovare. Evaluarea implementarii strategiei se va face cu participare internationala, si va contribui la actualizarea acesteia.
Investitia in CDI sustine cresterea economica, fie prin crearea de piete pentru produse noi, servicii sau procese, fie prin imbunatatirea acestora.
Strategia urmareste maximizarea impactului benefic al investitiei publice in CDI. Efectele directe sunt asupra performantelor sistemului CDI, printre tintele stabilite fiind:
- cresterea de zece ori a numarului de brevete europene detinute de romani in 2013 fata de 2003
- triplarea numarului de brevete inregistrate de OSIM in 2013 fata de 2006,
- dublarea ponderii firmelor inovative in 2013 fata de 2004.
Informatii de background:
Sistemul romanesc de CDI a traversat o perioada extrem de dificila dupa 1989: subfinantarea si restructurarea intarziata nu au dat sansa de racordare la tendintele mondiale din stiinta si tehnologie decat in cazuri izolate, iar sectorul inca fragil al intreprinderilor din Romania nu a putut exercita o cerere reala pentru inovare.
Etapa de analiza a sistemului CDI din Romania a utilizat documente de politici nationale de dezvoltare, sectoriale, date statistice nationale si Eurostat cat si studii comparative privind politicile de CDI la nivel european si mondial.
in elaborarea Strategiei s-a avut in vedere Planul National de Dezvoltare si Planul National Strategic de Referinta.
Documentul supus aprobarii Guvernului prezinta efectiv componenta de strategie (viziunea, obiectivele strategice si specifice, prioritatile investitiei publice in CDI si modul de implementare), urmand ca principalul instrument de implementare, Planul national CDI II 2007-2013 sa fie subiectul unui alt act normativ, care va fi supus aprobarii Guvernului.
Guvernul Romaniei - Biroul de presa - 28.02.2007