Fonduri europene pentru lansarea proiectului Galileo
După eşecul negocierilor de finanţare privată a sistemului de navigaţie prin satelit Galileo, Comisia Europeană a decis ca acest proiect european să fie finanţat din bani publici. Dacă Parlamentul European este de acord cu noul cadru, Galileo ar trebui să fie pe orbită în anul 2013. Marţi, în plen, deputaţii europeni au discutat despre Galileo în cadrul unui raport redactat de deputata europeană Etelka Barsi-Pataky, de la Comisia pentru Industrie, cercetare şi energie.
„Este o zi bună pentru Europa, ne pregătim să dăm undă verde unui proiect principal al UE. Parlamentul European a sprijinit proiectul Galileo de la început“, a spus în cadrul dezbaterii deputata europeană germană Angelika Niebler (Grupul Partidului Popular European (Creştin-Democrat) şi al Democraţilor Europeni), preşedinta Comisiei parlamentare pentru Industrie, cercetare şi energie.
Deputata europeană daneză Anne E. Jensen (Grupul Alianţei Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa) a subliniat faptul că este important ca Europa să aibă propria sa tehnologie. „Cu Galileo vom avea mai multă securitate a transportului, vom controla mai bine transportul. Fără Parlamentul European, Galileo nu ar fi fost posibil“, a spus doamna Jensen.
Proiectul Galileo va fi finanţat din fonduri europene
Galileo este o iniţiativă comună a Uniunii Europene şi a Agenţiei Spaţiale Europene - o organizaţie interguvernamentală formată din 17 state europene. Agenţia Spaţială Europeană a creat structura sistemului între 1999 şi 2001. Decizia politică de lansare a proiectului Galileo a fost luată la Consiliul European din Nisa în decembrie 2000.
Sistemul Galileo va fi format din 30 de sateliţi plasaţi pe trei orbite la o altitudine de 24.000 de kilometri şi care vor acoperi întreaga suprafaţă a Pământului printr-o reţea de staţii de control situate la sol. Fiecare satelit va fi echipat cu un ceas atomic ce va furniza date extrem de precise, făcând posibilă localizarea oricărui obiect staţionar sau în mişcare cu o aproximaţie de un metru.
Planul original al Comunităţii propunea un parteneriat între sectoarele public şi privat pentru dezvoltarea şi operarea comercială a sistemului de navigaţie prin satelit. Dar, după ce negocierile cu sectorul privat au eşuat, Parlamentul European şi Consiliul au hotărât în noiembrie 2007 ca proiectul (de 3,4 miliarde de euro) să fie finanţat în întregime din fonduri europene.
La începutul lui aprilie, o delegaţie parlamentară condusă de raportoarea Etelka Barsi-Pataky (Grupul Partidului Popular European (Creştin-Democrat) şi al Democraţilor Europeni, Ungaria) a ajuns la un acord cu Consiliul privind cerinţele de securitate şi contractele de achiziţii publice pentru desfăşurarea programelor Galileo şi EGNOS (serviciul european geostaţionar mixt de navigare). Sistemul va fi gestionat de Comisia Europeană, Autoritatea Europeană pentru Sistemul de Navigaţie Globală prin Satelit (GSA) şi Agenţia Spaţială Europeană.
De ce avem nevoie de un sistem european?
Galileo este echivalentul european al sistemului american GPS. Sistemul american are mai multe dezavantaje: gradul de acurateţe mediocru, în special în regiunile de la latitudini extreme (care sunt survolate totuşi de multe avioane) şi în zonele foarte populate, ca centrele oraşelor, caracterul predominant militar (în situaţii de criză civilii nu mai au acces la sistem) şi absenţa responsabilităţii (de exemplu în cazul unui accident aviatic sau pe apă datorat erorilor din sistem).
De aceea, Uniunea Europeană a decis să creeze Galileo, un sistem care îndeplineşte standardele de acurateţe şi securitate, care acoperă zonele dificile din Europa de Nord şi care asigură continuitatea serviciului public.
„Prima infrastructură comună europeană şi un act curajos din partea Parlamentului European, Galileo este un pas înainte către o Europă mai puternică. Este esenţial să respectăm calendarul pentru a evita eventuale întârzieri“, a spus doamna Barsi-Pataky ieri. Deputatul european german Norbert Glante (Grupul Socialist din Parlamentul European) a adăugat: „Galileo nu este doar un sistem care să-i ajute pe oameni să ajungă mai repede acasă. Este şi o dezvoltare tehnologică de nivel foarte înalt. Acum proiectul este preluat de industrie, nu ne permitem un al doilea eşec“.
Compromisul a fost adoptat în comisie aproape în unanimitate (cu o singura abţinere), pe 7 aprilie. Deputaţii europeni au votat asupra acestui raport în plen miercuri, 23 aprilie a.c.
Sursa: Parlamentul European