Mediul de afaceri respinge introducerea noilor obligații de raportare pentru beneficiarii măsurii de capital de lucru

Ieri, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a emis o instrucțiune surprinzătoare care prevede o nouă obligație pentru beneficiarii granturilor de capital de lucru obținute în context COVID-19 începând cu decembrie 2020. Conform acesteia, beneficiarii care deja au depus rapoartele de progres conform prevederilor contractuale încă din 2021 trebuie să reia acest proces într-un nou format, într-un termen foarte scurt – 27 ianuarie 2023 (detalii aici).

Beneficiarii acestor finanțări (peste 16.000) solicită pe diverse canale retragerea acestei instrucțiuni care obligă firmele beneficiare să aloce resurse suplimentare pentru realizarea acestor raportări, în contextul în care autoritățile promit frecvent „simplificarea procesului de accesare a banilor europeni”. 

Semnalăm că această instrucțiune crește povara administrativă la nivelul companiilor, iar procesul în care trebuie realizate și transmise aceste noi situații nu este clar. Informațiile solicitate de autorități se află deja în sistemul informatic în care se gestionează proiectele. 

Și Consiliul Național al IMM-urilor din România a publicat astăzi, 18 ianuarie 2023, o poziție oficială pe tema aceasta. Conform comunicatului oficial, organizația respinge introducerea de noi sarcini birocratice pentru antreprenorii beneficiari ai finanțărilor din cadrul Măsurii 2, pentru următoarele considerente:

  • Nu  se pot introduce obligații de raportare suplimentare pentru beneficiari, creându-se astfel un precedent, la aproximativ 2 ani de la obținerea finanțării și încetarea obligațiilor contractuale.
  • Termenul foarte scurt (până la data de 27.01.2023, din care 2 zile sunt libere) acordat beneficiarilor pentru efectuarea noilor raportări, conform indicațiilor și formatelor stabilite de instrucțiune, este în defavoarea antreprenorilor, aceștia având nevoie de un timp suplimentar pentru îndeplinirea noilor obligații.
  • Autoritățile au deja informațiile solicitate în rapoartele de progres deja transmise de beneficiari, putând să le extragă în formatele pe care acestea le doresc.
  • Nu mai există bază contractuală pentru introducerea de noi obligații în sarcina beneficiarilor Măsurii 2. Conform contractelor de finanțare, beneficiarii au avut obligația menținerii numărului de salariați pentru 6 luni și, ca în termen de 180 zile de la primirea ajutorului financiar, să încarce în aplicația electronică Raportul de Progres, împreună cu toate documentele justificative, aceștia îndeplinindu-și, astfel, obligațiile contractuale pe care le au față de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, neavând încheiat un contract de finanțare cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

În opinia CNIPMMR, această instrucțiune ar trebui aplicată doar beneficiarilor la care au fost constatate nereguli în raportare, venindu-se astfel, în ajutorul acestora pentru corectarea unor aspecte de formă în vederea evitării măsurilor de recuperare a finanțărilor acordate și nu aplicarea pentru toți beneficiarii Măsurii 2, indiferent dacă au fost sau nu constatate neconcordanțe în raportare.

Raluca Prelucă,

www.fonduri-structurale.ro

Sursa: CNIPMMR