Care este starea exacta a tuturor programelor operationale? MAEur explica pe larg
Ministerul Afacerilor Europene prezinta pe larg, intr-un comunicat publicat ieri, 25 octombrie 2012, situatia programelor operationale in relatia cu Comisia Europeana.
Astfel, referitor la notificarea oficiala primita de Romania de la CE privind presuspendare POSCCE, POS Transport si POR, MAEur arata ca este vorba de o presuspendare integrala a POSCCE si partiala a celorlalte doua programe.
In cazul POS Transport:
Au fost presuspendate doua din cele patru axe prioritare ale programului: axa 1, "Modernizarea si dezvoltarea axelor prioritare ale retelei transeuropene de transport (TEN-T) in scopul dezvoltarii unui sistem de transport durabil si integrarii acestuia cu retelele de transport ale UE", si axa 2, "Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii nationale de transport in afara axelor prioritare TEN-T in scopul crearii unui sistem national de transport durabil".
In cadrul acestor axe, au fost pre-suspendate doar proiectele din sectoarele de transport rutier si pe calea ferata (ai caror beneficiari sunt Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania si, respectiv, Compania Nationala Caile Ferate Romane).
In cazul POR:
Presuspendarea vizeaza toate axele, cu exceptia axei prioritare 2, "Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport". Pentru aceasta axa, Comisia Europeana considera satisfacatoare verificarile efectuate de autoritatile nationale asupra contractelor publicate in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) inainte de 1 octombrie 2011, iar masura de presuspendare se aplica doar pentru contractele publicate in SEAP dupa aceasta data.
Decizia Comisiei Europene se bazeaza pe rezultatele misiunilor de audit efectuate in iunie si iulie 2012 pentru aceste trei programe operationale gestionate de Directia Generala de Politica Regionala si Urbana (DG REGIO) a Comisiei Europene. Comisia a luat nota de actiunile intreprinse pana in prezent de partea romana pentru remedierea deficientelor din sistemul de gestionare a fondurilor structurale si de coeziune, dar a apreciat ca este nevoie de masuri suplimentare care sa creasca credibilitatea sistemelor de management si control (in special in privinta achizitiilor publice, precum si a prevenirii fraudei si conflictelor de interese).
Desi initial se intentiona presuspendarea a 4 din cele 5 programe operationale gestionate de DG REGIO, Comisia Europeana nu a considerat necesar sa ia o decizie de acest gen pentru Programul Operational Sectorial Mediu (POS Mediu). Autoritatea de management de resort a demonstrat Comisiei Europene ca a implementat masurile necesare in vederea imbunatatirii mecanismului de verificare si control si prezinta credibilitate in ceea ce priveste aplicarea noilor proceduri pe viitor, oferindu-se astfel garantii ca disfunctionalitatile intampinate vor fi remediate si evitate.
Pentru Programul Operational Asistenta Tehnica (PO AT), gestionat tot de DG REGIO, procesul de transmitere a declaratiilor de cheltuieli la Comisia Europeana nu a fost intrerupt la 1 iulie 2012 si continua si in prezent. Autoritatea de management a PO AT functioneaza in coordonarea Ministerului Afacerilor Europene.
Partea romana are la dispozitie doua luni pentru a realiza aceste masuri dupa primirea versiunii in limba romana a scrisorilor de notificare a presuspendarii. Ulterior, in functie de rezultatele inregistrate, Comisia poate lua fie decizia de a relua procesul de rambursare a cererilor de plata trimise de partea romana, fie hotararea de a suspenda platile pentru o perioada de mai multe luni (conform Art. 92 din Regulamentul 1083 din 2006).
In toata aceasta perioada, implementarea proiectelor si platile interne catre beneficiari pot continua, nefiind legate direct de decizia de astazi a Comisiei Europene.
"Din decembrie 2011, partea romana a luat mai multe masuri legislative, institutionale si procedurale, dar este nevoie de un anumit interval de timp pentru ca sistemul sa se rodeze, iar rezultatele sa fie vizibile si sa se poata reflecta corespunzator in constatarile Autoritatii de Audit romane si ale auditorilor Comisiei Europene", a declarat ministrul afacerilor europene, Leonard Orban. In aceasta ordine de idei, el a mentionat crearea cadrului legal pentru integrarea structurilor de verificare ex-ante a achizitiilor publice, uniformizarea procesului de verificare a procedurilor de achizitii publice la nivelul autoritatilor de management, sustinerea procesului de standardizare a documentatiilor de atribuire in sectoare relevante pentru fondurile europene, uniformizarea procedurii de achizitie publica la nivelul beneficiarilor privati pentru evitarea unor abordari diferentiate de la un program operational la altul si reducerea in acest fel a riscului unor nereguli in achizitiile publice derulate in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene.
Leonard Orban a adaugat ca "masurile enumerate se adauga unei alte serii de initiative puse in aplicare de la infiintarea Ministerului Afacerilor Europene, in octombrie 2011, pentru inlaturarea unor blocaje si remedierea neajunsurilor care grevau procesul de implementare a instrumentelor structurale".
"Dupa cum am precizat in repetate randuri, ne confruntam insa si cu dificultati si efecte negative decurgand din probleme de arhitectura ale sistemului institutional de gestionare a fondurilor structurale si de coeziune acreditat cu ani in urma, la inceputul actualei perioade de programare 2007-2013, a carui modificare nu mai este fezabila", a subliniat ministrul Leonard Orban.
Elemente de context
In luna iunie 2011, Comisia Europeana a intrerupt rambursarile pentru axa prioritara 2 din Programul Operational Regional din cauza unor nereguli constatate in cursul unui control anual pe zona de achizitii publice. Ulterior, in iulie 2011, partea romana a decis sa suspende transmiterea declaratiilor de cheltuieli spre rambursare catre Comisia Europeana pentru toate programele operationale, pana la oferirea unor argumente suficiente privind legalitatea si corectitudinea sistemului de verificare, management si control a achizitiilor publice. Aceasta hotarare a fost luata de autoritatile romane intrucat au fost identificate si pe alte programe operationale semnale privind suspiciuni de nereguli in domeniul achizitiilor publice.
La sfarsitul lunii iulie 2011, Comisia Europeana a cerut partii romane sa indeplineasca o serie de conditionalitati la nivelul sistemului de management si control care sa ofere garantii suficiente privind credibilitatea acestuia.
Pe baza actiunilor intreprinse de partea romana, Comisia Europeana a decis la 22 decembrie 2011 reluarea rambursarii de plati pentru toate programele operationale. Aceasta decizie a fost luata cu conditia ca Romania sa realizeze pana la 30 iunie 2012 o serie de masuri legate de organizarea interna a structurilor diferitelor autoritati de management, precum si de domeniul achizitiilor publice.
Conform celor convenite in decembrie 2011, partea romana a intrerupt, de la 1 iulie 2012, transmiterea declaratiilor de cheltuieli spre rambursare, iar Comisia Europeana a efectuat in aceeasi luna misiuni de audit. Sunt vizate patru programe operationale: Programul Operational Sectorial Transport, Programul Operational Regional, Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice si Programul Operational Sectorial Mediu.
In luna august 2012, Comisia Europeana a propus aplicarea de corectii financiare in cuantum de 10 pana la 25 % pentru aceste programe operationale, propunere care face in acest moment obiectul unei proceduri de conciliere cu partea romana. Daca sunt acceptate de Romania, sumele vizate de corectii pot fi folosite pentru alte proiecte din cadrul aceluiasi program.
Programul Operational Dezvoltarea Resurselor Umane, gestionat de Directia Generala Ocuparea Fortei de Munca, Afaceri Sociale si Incluziune (DG EMPL), are o situatie aparte, fiind in stare de presuspendare din luna august 2012. Pentru acest program, Comisia Europeana a propus o corectie financiara de 25 %.
Pentru Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative, gestionat de DG EMPL, si Programul Operational Asistenta Tehnica, procesul de transmitere a declaratiilor de cheltuieli la Comisia Europeana nu a fost intrerupt la 1 iulie 2012 si continua si in prezent.
Sursa: www.maeur.ro